Het interpreteren en begrijpen van fylogenetische bomen vormt de kern van evolutie en is daarmee essentieel om biologie te kunnen doorgronden. Dit vereist dat docenten biologiestudenten leren hoe zij dergelijke grafische voorstellingen – ook wel 'boomdenken' genoemd – kunnen interpreteren wanneer het concept evolutie wordt geïntroduceerd. Docenten maken hiervoor vaak gebruik van cladogrammen, een relatief eenvoudige vorm van een fylogenetische boom. Toch ondervinden studenten op alle niveaus aanzienlijke moeite met het beheersen van 'boomdenken'.
Mijn veronderstelling is dat het 'boomdenken' van studenten effectief kan worden gevormd door onderliggende structuren die spel stimuleren. Mijn eerste studie onderzoekt dit aan de hand van:
- Het ontwikkelen van een praktische en op onderzoek gebaseerde interventie volgens principes van spelenderwijs leren, met als doel 'boomdenken' via spel te bevorderen.
- Het verdiepen van theoretisch inzicht in hoe spel kan worden ingezet om 'boomdenken' in de klas vorm te geven.
Beide doelstellingen komen tijdens de bijeenkomst aan bod. In het eerste deel spelen we een aantal rondes van het spel Parsimony en bespreken we kort het ontwerp van het spel en de koppeling met 'boomdenken'. In het tweede deel presenteer ik hoe de intenties (verweven in het spelontwerp) en de leeruitkomsten met elkaar in verband zijn gebracht, samen met enkele voorlopige bevindingen.