Maak kennis met de universiteit en de academische cultuur. Wat is een universiteit eigenlijk en wat verwachten wij van jou? Zijn er verschillen met een middelbare school? En wat kun jij verwachten van het onderwijs, de universitaire docenten en hoogleraren?
In deze sessie ga je, onder begeleiding van ouderejaars studenten, op een speelse manier naar je (studie)vaardigheden kijken. Waar ben je al goed in en waar kun je jezelf nog wat verbeteren? Hoe typeer je je studiehouding en welk cijfer geef je jezelf voor motivatie? Kun je goed plannen en organiseren, ben je een vroege starter of een late beginner? Valt schrijven je zwaar of heb je daar geen moeite mee? Ook maak je kennis met je medestudenten. Heb je nog vragen over het programma, dan kun je ze daar stellen. En we gaan even kort in op het gebruik van het logboek, zodat je na afloop van het programma met je eigen ontwikkelplan aan de slag kunt.
Aan de universiteit word je opgeleid om wetenschappelijk onderzoek te doen. Tijdens je profielwerkstuk heb je al een beetje kunnen proeven van onderzoek, maar wat houdt dat precies in als je er vele malen meer dan 80 uur in moet steken? Wat komt er allemaal bij kijken? En zijn er verschillende soorten onderzoek? In dit college gaan we kijken naar wat universitair onderzoek inhoudt en hoe het wordt gedaan en wat de (vele) valkuilen zijn die we op dagelijkse basis proberen te vermijden.
In deze workshop wordt ingegaan op leerstrategieën. Hoe pak je leren aan en wat leer je als je een bepaalde strategie toepast? Hoe leerde je op het vwo en kun je dezelfde strategieën toepassen op de universiteit? Hoe hangen leerstrategieën samen met de toetsvorm die je gaat krijgen (bijv. meerkeuzevragen, essay schrijven, open boek tentamen, etc.)?
Samenwerken wordt gezien als een belangrijke competentie omdat het een efficiënte manier is om doelen te bereiken. Ook tijdens je studie wordt er veelvuldig een beroep gedaan op je samenwerkingsvaardigheden. Misschien is succesvol omgaan met andere mensen wel de kern van je studiesucces en je verdere loopbaan. In deze interactieve sessie krijg je inzicht in jouw rollen binnen een projectteam en werk je met een model dat ervoor zorgt dat je gebruik maakt van ieders input tijdens overleggen. We kijken kort naar het belang van verwachtingsmanagement, het maken van goede samenwerkingsafspraken en hoe je ervoor kunt zorgen dat je de drempel voor het geven en ontvangen van feedback zo laag mogelijk maakt.
Het is belangrijk dat je aan het begin van je studie stilstaat bij je kernkwaliteiten die je al hebt verworven op het vwo en hoe je die kunt gebruiken in je academische opleiding. Als je weet wat jouw kernkwaliteiten zijn, helpt dat bij het maken van keuzes voor je studierichting, voor bepaalde vakken, voor een (extra) minor of voor een masteropleiding. Omdat het goed is daar aan het begin van je studie bij stil te staan, krijg je door middel van dit interactief college inzicht in je eigen kernkwaliteiten, je ‘kapitaal’ en hoe je dat bij het maken van keuzes kunt verzilveren.
Geen twee mensen zijn exact hetzelfde; iedereen is uniek! In het eerste deel van deze workshop onderzoeken we jouw unieke combinatie van genen, opvoeding en ervaringen, en bespreken we nuttige eigenschappen en mogelijke valkuilen bij het starten van je studie dit jaar. In het tweede deel leer je hoe je jouw bevorderende eigenschappen kunt benutten en belemmerende factoren kunt neutraliseren of vermijden tijdens het studeren. Zo begin je optimaal voorbereid aan je studie, gebruikmakend van jouw unieke krachten!
In deze workshop blik je vooruit op een belangrijke vaardigheid op de universiteit: academisch schrijven. Welke eisen worden gesteld aan een academische schrijfopdracht en hoe verschillen die van een werkstuk op de middelbare school? Hoe formuleer je een goede probleemstelling en onderzoeksvraag? Hoe krijg je een duidelijke structuur in je tekst? Hoe zorg je voor een passende academische stijl? Mag je ChatGPT of andere AI-systemen gebruiken en zo ja, bij welke onderdelen van het schrijfproces? Tijdens deze workshop gaan we in discussie over deze vragen en gaan we oefenen met korte voorbeeldteksten. Zo kom je goed voorbereid aan de start als je straks aan je eerste schrijfopdracht begint.
In het werkcollege analytisch en kritisch denken maak je kennis met kritisch denken als academische vaardigheid. Wat houdt dit kritische denken precies in? Waarom is het zo belangrijk bij het oplossen van complexe vraagstukken binnen je studie? Ook krijg je inzicht in de manier waarop jouw eigen denkproces bewust en onbewust wordt beïnvloed en hoe kritisch denken je kan helpen bij je persoonlijke ontwikkeling tot academicus.
Studenten die problemen ervaren op de universiteit hebben vaak moeiteloos de middelbare school doorlopen. Vaak zegt zo’n student “ik heb nooit geleerd om te leren”, waarna hij op zoek gaat naar technieken en strategieën om dit hiaat op te vullen. Dergelijke studenten hebben echter maar ten dele gelijk. Een wezenlijk deel van succesvol studeren heeft te maken met de juiste attitude in plaats van specifieke technieken en strategieën. Deze attitude kenmerkt zich door een hoge mate van eigen regie en uit zich in het vermogen om, met vallen en opstaan, je opvattingen en werkwijze te ontwikkelen. In dit hoorcollege wordt uitgelegd en ervaren hoe regie over het leren er uitziet, welke acties dit vermogen stimuleren en welke het ondergraven. Ook wordt ingegaan op studiedruk, prestatiedruk en het omgaan met tegenslagen.
Wetenschappelijke teksten lang, saai en ingewikkeld? Dat hoeft niet! Na het volgen van deze workshop weet jij je weg te vinden in zo’n academische tekst en kun je efficiënt en doelgericht lezen, zodat je succesvol aan je studie begint! Ook is er ruimte om met elkaar een wetenschappelijke artikel passend bij jouw opleiding te bespreken.
In deze workshop maken we kennis met verschillende aspecten van academische presentaties, zoals posters en pitches. Zo gaan we samen een aantal wetenschappelijke posters analyseren: wat werkt en wat kan er beter? Naast dat we belangrijke designprincipes de revue laten passeren, hebben we het ook over het belang van 'why, how, what', ofwel, over het belang van een duidelijke kernboodschap in je (poster)presentatie en het format dat je daarvoor kunt gebruiken. Vervolgens kijken we samen een researchpitch van drie minuten om aan de hand daarvan te inventariseren welke technieken we naast het why, how, format nog meer kunnen inzetten om tot een boeiende presentatie te komen. Ten slotte gaan we nog aan de slag met een leuke expressieoefening om de kracht van lichaamstaal te ervaren.
Ouderejaars studenten vertellen over hun persoonlijke ervaringen en ontwikkeling op de universiteit. Tegen welke problemen liepen ze aan, hoe kwam dat, hoe hebben ze dat opgelost, welke hulp hebben ze hierbij gehad? Op de universiteit is het belangrijk dat je zelf initiatief neemt als er iets misloopt met je studie. Ook buiten de universiteit om moet je initiatief nemen om sociale contacten op te bouwen, een leuk huis vinden, sportvereniging uitzoeken, etc. Ouderejaars geven tips hoe je als beginnende student zelf stappen moet nemen in de richting die jij belangrijk vindt of wil ontdekken.
Samenwerken wordt gezien als een belangrijke competentie omdat het een efficiënte manier is om doelen te bereiken. Ook tijdens je studie wordt er veelvuldig een beroep gedaan op je samenwerkingsvaardigheden. Misschien is succesvol omgaan met andere mensen wel de kern van je studiesucces en je verdere loopbaan. In deze interactieve sessie krijg je inzicht in jouw rollen binnen een projectteam en werk je met een model dat ervoor zorgt dat je gebruik maakt van ieders input tijdens overleggen. We kijken kort naar het belang van verwachtingsmanagement, het maken van goede samenwerkingsafspraken en hoe je ervoor kunt zorgen dat je de drempel voor het geven en ontvangen van feedback zo laag mogelijk maakt.