Statistiek in beweging

dinsdag 4 juni 2024, 16:30
Promovendus
T. Ghilardi MSc.
Promotor(s)
prof. dr. S. Hunnius
Copromotor(s)
dr. M. Meyer
Locatie
Aula

Wanneer baby's worden geboren, wacht ze direct de moeilijke taak van het interpreteren van een uitermate complexe omgeving, vol verschillende signalen zoals geluiden, beelden en acties. Verrassend genoeg zijn de meeste prikkels in de omgeving van baby's niet zo ongestructureerd als ze op het eerste gezicht lijken. Integendeel, ze bevatten grote hoeveelheden informatie en bieden veel structuur, ook al is dat niet meteen duidelijk. De dagelijkse routine van een ouder kan bijvoorbeeld verborgen patronen zichtbaar maken. Deze patronen helpen baby's de constante stroom aan informatie te begrijpen en dit helpt hen om te leren en zich snel aan te passen aan hun omgeving.
Dit onderzoek richt zich op hoe baby's en volwassenen statisch leren − het vermogen om patronen te herkennen in een continue stroom van prikkels − kunnen gebruiken als een belangrijk mechanisme om nieuwe kennis te verwerven. Het toont aan dat baby's en volwassenen statistische regelmatigheden kunnen herkennen in actiereeksen, wat wordt weerspiegeld in het feit dat ze voorspellingen maken over handelingen. Daarnaast bewijst dit onderzoek dat baby's statisch leren kunnen uitbreiden naar andere dan tastbare prikkels, zoals visuele of motorische stimuli, door te leren en te voorspellen waar ze informatie kunnen vinden. De experimenten in dit proefschrift helpen ons beter begrijpen hoe statisch leren kan worden benut om nieuwe kennis te verwerven over onze omgeving.

Tommaso Ghilardi behaalde zijn bachelor Psychologische Wetenschappen en Technieken aan de Universiteit van Trento in Rovereto, Italië. Tijdens zijn studie werkte hij bij het Affiliative Behaviour and Physiology Lab (ABP lab) waar hij onder begeleiding van prof. Gianluca Esposito de relaties tussen genen, psychologische kenmerken en gedragingen onderzocht. Vervolgens behaalde hij zijn master Psychologie aan de Universiteit van Trento. Tijdens zijn masteropleiding werkte hij aan de Graduate School of Biomedical Sciences van Nagasaki University aan zijn scriptie over de herkenning van interculturele verschillen in gezichtsuitdrukkingen onder begeleiding van prof. Kazuyuki Shinohara en prof. Gianluca Esposito. Voor zijn promotietraject ging hij aan de slag bij het Donders Instituut waar hij werd begeleid door prof. Sabine Hunnius en prof. Marlene Meyer. Tijdens zijn promotietraject werkte hij bij het Centre for Brain and Cognitive Development (CBCD) van Birkbeck University met prof. Denis Mareschal aan een project gericht op de neurale correlaten van de voorspelling van informativiteit.
Sinds juli 2023 werkt Tommaso als postdoctoraal onderzoeker aan Birkbeck University, waar hij de planningsvaardigheden van kinderen onderzoekt.