De workshopreeks bestaat uit vier inhoudelijke bijeenkomsten en een terugkom-moment. De leidraad voor de inhoud wordt gevormd door de toolkit 'You Have a Part to Play', ontwikkeld door het Comenius Leadership project 'You Have a Part to Play'.
Bijeenkomst 1
Je onderzoekt het profiel van jouw opleiding in relatie tot het thema duurzaamheid. We vatten duurzaamheid in de brede zin van het begrip op waarbij we de Sutainable Development Goals van de Verneigde Naties als kapstok gebruiken. Aan de hand van interviewmethodieken onderzoek je hoe studenten het curriculum ervaren en duik je dieper in jouw eigen visie op duurzaamheid in het onderwijs.
Bijeenkomst 2
Centraal staan leerdoelen en competenties binnen een opleiding. Aan de hand van meegebrachte cursusomschrijvingen onderzoek je waar de cursus over gaat en reflecteer je op de praktische uitvoering daarvan. Welke leerdoelen worden gesteld en met welke competenties gaan studenten aan de slag? En in hoeverre verhouden de leerdoelen en competenties zich tot de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties?
Bijeenkomst 3
Aan de hand van eerder gestelde leerdoelen en competenties ga je in de derde bijeenkomst met behulp van storyboards aan de slag met het definiëren van leeractiviteiten. Wat doen studenten tijdens colleges, wat doen ze tussen colleges in en hoe bereiden ze een toets of werkstuk voor?
Bijeenkomst 4
In de vierde bijeenkomst staat het toekomstdenken centraal. Op creatieve wijze bouw je aan jouw ideale onderwijstoekomst en presenteer je deze aan mede cursisten. Je leert onderscheid te maken in praktische obstakels en reële wensen en ambities ten aanzien van onderwijs voor duurzaamheid.
Bijeenkomst 5
De laatste bijeenkomst is een terugkom-moment om samen te reflecteren op de stappen die je (niet) in je onderwijs hebt kunnen zetten. De bijeenkomst vindt plaats einde kwartaal 1 van het nieuwe academisch jaar. We sluiten gezamenlijk af met een lunch.