Workshopreeks You Have a Part to Play

In deze workshopreeks leer je hoe je impact maakt met je onderwijs. Je denkt na over de toegevoegde waarde van jouw onderwijs in relatie tot de student, de maatschappij en de wereld.

    Algemeen

    Aan de hand van de toolkit 'You Have a Part to Play' ga je in vijf bijeenkomsten aan de slag met herontwerp van je onderwijs en het inpassen van duurzaamheidsdoelen in je onderwijs. Stap voor stap word je begeleid in het verkennen van het profiel van een opleiding in relatie tot duurzaamheid, het formuleren van leerdoelen en het definiëren van leeractiviteiten en toetsing. 

    In de workshopreeks gaan onderwijs (her)ontwerp en reflectie op Higher Education for Sustainability (HESD) hand in hand. Het perspectief van de student staat centraal. In de bijeenkomst reflecteer je continu op hoe jouw onderwijs bijdraagt aan het opleiden van studenten met de competenties die nodig zijn voor maatschappelijke vraagstukken van nu.

    De looptijd van de workshopreeks is zes maanden en de tijdsinvestering is ongeveer 24 uur (inclusief bijeenkomsten).

    Startdatum

    05 februari 2025
    Onderwijsvorm
    Op locatie
    Voertaal
    Engels
    Bijeenkomsten
    05 februari 2025, 09:00 - 12:00
    05 maart 2025, 09:00 - 12:00
    09 april 2025, 09:00 - 12:00
    07 mei 2025, 09:00 - 12:00
    06 oktober 2025, 09:00 - 13:00
    Aantal bijeenkomsten
    5
    Deadline inschrijving
    26 januari 2025, 17:00
    Maximaal aantal deelnemers
    30

    Factsheet

    Type onderwijs
    Leergang
    Niveau
    Beginner
    Studie uren
    24
    Eindresultaat
    Deelnamebewijs

    De workshopreeks bestaat uit vier inhoudelijke bijeenkomsten en een terugkom-moment. De leidraad voor de inhoud wordt gevormd door de toolkit 'You Have a Part to Play', ontwikkeld door het Comenius Leadership project 'You Have a Part to Play'.

    Bijeenkomst 1

    Je onderzoekt het profiel van jouw opleiding in relatie tot het thema duurzaamheid. We vatten duurzaamheid in de brede zin van het begrip op waarbij we de Sutainable Development Goals van de Verneigde Naties als kapstok gebruiken. Aan de hand van interviewmethodieken onderzoek je hoe studenten het curriculum ervaren en duik je dieper in jouw eigen visie op duurzaamheid in het onderwijs.

    Bijeenkomst 2

    Centraal staan leerdoelen en competenties binnen een opleiding. Aan de hand van meegebrachte cursusomschrijvingen onderzoek je waar de cursus over gaat en reflecteer je op de praktische uitvoering daarvan. Welke leerdoelen worden gesteld en met welke competenties gaan studenten aan de slag? En in hoeverre verhouden de leerdoelen en competenties zich tot de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties?

    Bijeenkomst 3

    Aan de hand van eerder gestelde leerdoelen en competenties ga je in de derde bijeenkomst met behulp van storyboards aan de slag met het definiëren van leeractiviteiten. Wat doen studenten tijdens colleges, wat doen ze tussen colleges in en hoe bereiden ze een toets of werkstuk voor? 

    Bijeenkomst 4

    In de vierde bijeenkomst staat het toekomstdenken centraal. Op creatieve wijze bouw je aan jouw ideale onderwijstoekomst en presenteer je deze aan mede cursisten. Je leert onderscheid te maken in praktische obstakels en reële wensen en ambities ten aanzien van onderwijs voor duurzaamheid.

    Bijeenkomst 5

    De laatste bijeenkomst is een terugkom-moment om samen te reflecteren op de stappen die je (niet) in je onderwijs hebt kunnen zetten. De bijeenkomst vindt plaats einde kwartaal 1 van het nieuwe academisch jaar. We sluiten gezamenlijk af met een lunch.

    Deze workshopreeks is ontwikkeld en wordt verzorgd door de leden van het Radboud Universiteit projectteam 'You Have a Part to Play', mogelijk gemaakt door het Comeniusprogramma van Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. 

    Edwin van Meerkerk

    Edwin is hoogleraar Cultuureducatie en doet onderzoek naar en geeft onderwijs over kunst- en cultuureducatie, cultuurbeleid en duurzaamheid in het hoger onderwijs. Daarnaast is hij lector aan ArtEZ Hogeschool voor de kunsten en Leadership fellow in het Comenius programma voor onderwijsinnovatie.

    Elize de Mul

    Elize heeft een achtergrond in media studies en filosofie. Haar interesse gaat uit naar de relatie die de mens onderhoudt tot de wereld en zichzelf. Elize richt zich binnen het Comeniusonderzoeksproject op de vraag hoe duurzaamheid (in de brede betekenis van het concept) een gemene deler kan worden voor al het onderwijs van de RU en het UMC, mét oog voor disciplinaire verschillen en onderwijsculturen.

    Britt Broekhaus

    Britt is projectcoördinator van het Comeniusonderzoeksproject en is mede-ontwikkelaar van de toolkit 'You Have a Part to Play'.

    Tijdens deze workshopreeks duiken we in het hoe en waarom van ons onderwijs. Het succes en leerrendement van de reeks is het grootst als deelnemers meedoen samen met een collega en/of student. Deze gezamenlijke deelname zorgt voor waardevolle uitwisseling van perspectieven. We adviseren daarom om de cursus samen met een student (bij voorkeur) en/of collega te volgen. Beiden ontvangen een certificaat van deelname.

    Schrijf je nu in

    * Verplicht veld
    Functie
    Faculteit

    In de workshopreeks staat uitwisseling van perspectieven centraal. We adviseren daarom om de cursus samen met een student (bij voorkeur) en/of collega te volgen.

    Volg je de cursus samen met iemand anders?

    Rol