Het onderwijs aan de Radboud Universiteit kenmerkt zich door de hoge kwaliteit en sluit nauw aan op het onderzoek dat uitgevoerd wordt. Om de hoge kwaliteit van onze opleidingen te borgen werkt de Radboud Universiteit continu aan de versterking van de kwaliteitscultuur. Binnen een gezonde kwaliteitscultuur is het vanzelfsprekend dat docenten, studenten en management met elkaar werken aan verbetering en vernieuwing van het onderwijs.
Door ons kwaliteitszorgsysteem zorgen we voor een optimale kwaliteit van ons onderwijs door te onderzoeken of we ons onderwijs kunnen verbeteren/aanpassen. De kern van de kwaliteitszorg bestaat uit de Plan-Do-Check-Act-cyclus (PDCA). Elk organisatieniveau heeft zijn eigen PDCA-cyclus. Er wordt daarbij een onderscheid gemaakt tussen het niveau van de instelling (college van bestuur en raad van toezicht), de faculteit, het onderwijs- en onderzoeksinstituut, de opleiding en de cursus.
Op elk niveau binnen de universiteit wordt aan de hand van managementinformatie bepaald wat de voortgang is van de gestelde kwaliteitsdoelen binnen het onderwijsbeleid de gewenste effecten heeft. Eenzelfde bespreking gericht op verbetering vindt plaats naar aanleiding van de uitkomsten en aanbevelingen uit de accreditatierapporten, de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) en op basis van de uitkomsten van de onderwijsevaluaties.
De externe verantwoording gebeurt via de opleidingsaccreditaties en de instellingstoets kwaliteitszorg van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). De accreditatiebesluiten van de NVAO kun je raadplegen op de website van de NVAO.
Visitatie en accreditatie
Onderdeel van de kwaliteitscultuur is dat alle opleidingen van de Radboud Universiteit één keer in de zes jaar worden beoordeeld door externe visitatiecommissies.
Instellingstoets
De Instellingstoets Kwaliteitszorg wordt uitgevoerd door de NVAO. Met de Instellingstoets Kwaliteitszorg wordt beoordeeld in hoeverre het kwaliteitszorgsysteem van de universiteit op orde is. Een positief oordeel bevestigt het vertrouwen in de instelling. Opleidingen van instellingen met een positieve Instellingstoets Kwaliteitszorg doorlopen een beperkte beoordeling bij accreditaties.
In 2017 heeft de Radboud Universiteit meegedaan aan een Instellingstoets Kwaliteitszorg. Dit heeft in geleid tot een positief besluit van de NVAO, op basis van een adviesrapport van een commissie onder voorzitterschap van professor Van Haaften. Het besluit van de NVAO is geldig tot en met 20 november 2025.
Medezeggenschap
Op elk niveau in de organisatie denken studenten en medewerkers mee over het beleid en geven zij adviezen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. De medezeggenschap bestaat op universitair niveau uit de Universitaire Gezamenlijke Vergadering (UGV), op facultair niveau uit de Facultaire Gezamenlijke Vergadering (FGV) en per opleiding uit opleidingscommissies.
Handboek Kwaliteit Onderwijs
In het 'Handboek Kwaliteit Onderwijs' staat meer informatie over kwaliteitszorg in het onderwijs aan de Radboud Universiteit.
Overige downloads
Handleiding
Contact
Neem bij vragen contact op met de onderwijsbeleidsmedewerkers van de Radboud Universiteit.