Het onderwijs aan de Radboud Universiteit kenmerkt zich door de hoge kwaliteit en sluit nauw aan op het onderzoek dat uitgevoerd wordt. Om de hoge kwaliteit van onze opleidingen te borgen werkt de Radboud Universiteit continu aan de versterking van de kwaliteitscultuur. Binnen een gezonde kwaliteitscultuur is het vanzelfsprekend dat docenten, studenten en management met elkaar werken aan verbetering en vernieuwing van het onderwijs.
Door ons kwaliteitszorgsysteem zorgen we voor een optimale kwaliteit van ons onderwijs door te onderzoeken of we ons onderwijs kunnen verbeteren/aanpassen. De kern van de kwaliteitszorg bestaat uit de Plan-Do-Check-Act-cyclus (PDCA). Elk organisatieniveau heeft zijn eigen PDCA-cyclus. Er wordt daarbij een onderscheid gemaakt tussen het niveau van de instelling (college van bestuur en raad van toezicht), de faculteit, het onderwijs- en onderzoeksinstituut, de opleiding en de cursus.
Op elk niveau binnen de universiteit wordt aan de hand van managementinformatie bepaald wat de voortgang is van de gestelde kwaliteitsdoelen binnen het onderwijsbeleid de gewenste effecten heeft. Eenzelfde bespreking gericht op verbetering vindt plaats naar aanleiding van de uitkomsten en aanbevelingen uit de accreditatierapporten, de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) en op basis van de uitkomsten van de onderwijsevaluaties.
Instellingsniveau
Binnen de interne jaarcyclus geeft het college van bestuur (cvb) op instellingsniveau sturing aan het onderwijsbeleid. Dit gebeurt op basis van het Instellingsplan en het bijbehorende uitvoeringsplan. Het college rapporteert over de aansturing en maakt plannen voor de verbetering van de aansturing. De raad van toezicht keurt plannen goed en houdt toezicht. In de externe zesjarige cyclus op instellingsniveau wordt de kwaliteitszorg van de instelling beoordeeld. De NVAO beslist over de accreditatie van de instelling na visitatie door een externe commissie. Onder meer door het organiseren van een midterm-review bereidt de universiteit zich voor op deze visitatie.
Facultair niveau
Binnen de interne jaarcyclus rapporteren faculteiten aan het cvb over de uitvoering van hun onderwijstaken en maken plannen voor verbetering van het onderwijs. Dit gebeurt in Periodieke Overleggen, zoals tussen cvb en decanen van de faculteiten (twee keer per jaar) of tussen decanen en directeuren van onderwijs of onderzoeksinstituten. Het cvb keurt plannen goed en houdt toezicht.
Opleidingsjaarverslagen
Vanaf 2022 krijgen de opleidingsjaarverslagen een nieuwe vorm, waarbij meer nadruk komt te liggen op het cyclische karakter van kwaliteitszorg. Het opleidingsjaarverslag krijgt hierbij de vorm van een dynamisch overzicht van aanbevelingen en actiepunten per opleiding. In dit overzicht kunnen aanbevelingen vanuit verschillende bronnen worden opgenomen (strategie, internationaliseringsstrategie, Opleidingscommissie, NSE, alumnimonitor, etc.). Eén keer per twee jaar stelt de opleiding daarbij een analyse op in combinatie met een reflectie. Als aanvulling op de documentatie wordt er elk jaar een onderwijsjaargesprek gevoerd tussen de opleidingsdirecteur en de Decaan, waarbij één keer per twee jaar de rector aanwezig is.
Proefvisitaties
Veel faculteiten organiseren proefvisitaties als voorbereiding op de echte visitatie. Tijdens de proefvisitatie worden alle delegaties die een rol hebben tijdens de visitatie bevraagd door een proefvisitatiepanel. Een proefvisitatie biedt de gelegenheid om gezamenlijk te oefenen en concrete, voorbeelden te bedenken voor de echte visitatie.
Opleidingsniveau
Opleidingsverantwoordelijke
Iedere opleiding heeft een directeur/voorzitter of coördinator die verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de opleiding.
Opleidingscommissie
Iedere opleiding heeft een opleidingscommissie (OLC) met studenten en docenten. De OLC bewaakt periodiek de kwaliteit van het onderwijs op basis van onderwijsevaluaties en/of gesprekken. Op de agenda staan bijvoorbeeld evaluaties van cursussen en het Onderwijs- en examenreglement (OER).
Examencommissie
In een examencommissie zitten leden van het wetenschappelijk personeel die onderwijs verzorgen binnen een opleiding. De examencommissie heeft de wettelijke taak om op onafhankelijke wijze het eindniveau van de studenten en de kwaliteit van de toetsing te borgen. De examencommissie stelt richtlijnen op voor de beoordeling en vaststelling van examenresultaten en beoordeelt aanvragen voor keuzevakken en vrijstellingen. De examencommissie kan aanbevelingen doen om de onderwijskwaliteit te verbeteren.
Reflectie op cursusniveau
Op cursus- en opleidingsniveau dragen docenten een belangrijke verantwoordelijkheid in het waarborgen van onderwijskwaliteit. Op cursusniveau zijn er een aantal handelingen en reflectiemomenten die bijdragen aan het waarborgen van onderwijskwaliteit, omdat ze helpen om verbeteringen in het onderwijs- en toetsontwerp door te voeren.
De externe verantwoording gebeurt via de opleidingsaccreditaties en de instellingstoets kwaliteitszorg van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). De accreditatiebesluiten van de NVAO kun je raadplegen op de website van de NVAO.
Visitatie en accreditatie
Onderdeel van de kwaliteitscultuur is dat alle opleidingen van de Radboud Universiteit één keer in de zes jaar worden beoordeeld door externe visitatiecommissies.
Instellingstoets
De Instellingstoets Kwaliteitszorg wordt uitgevoerd door de NVAO. Met de Instellingstoets Kwaliteitszorg wordt beoordeeld in hoeverre het kwaliteitszorgsysteem van de universiteit op orde is. Een positief oordeel bevestigt het vertrouwen in de instelling. Opleidingen van instellingen met een positieve Instellingstoets Kwaliteitszorg doorlopen een beperkte beoordeling bij accreditaties.
In 2017 heeft de Radboud Universiteit meegedaan aan een Instellingstoets Kwaliteitszorg. Dit heeft in geleid tot een positief besluit van de NVAO, op basis van een adviesrapport van een commissie onder voorzitterschap van professor Van Haaften. Het besluit van de NVAO is geldig tot en met 20 november 2025.
Handboek kwaliteitszorg
Als handreiking voor iedereen die bij kwaliteitszorg is betrokken, is een handboek opgesteld. Dit handboek geldt als een 'spoorboekje' voor permanente kwaliteitszorg en bevat allerlei tips en handzame formats.
Medezeggenschap
Op elk niveau in de organisatie denken studenten en medewerkers mee over het beleid en geven zij adviezen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. De medezeggenschap bestaat op universitair niveau uit de Universitaire Gezamenlijke Vergadering (UGV), op facultair niveau uit de Facultaire Gezamenlijke Vergadering (FGV) en per opleiding uit opleidingscommissies.