Taalvaardigheid
Hoe genuanceerd je iets schrijft of zegt, hoe precies je formuleert, doet ertoe. Taal is een uiting van denkkracht en dus een belangrijk fundament voor wetenschap en onderwijs. Wie in een gemeenschappelijke taal de kern weet te raken, kan mensen inspireren, werelden openen en verbinden.
Taalvaardigheid en inclusiviteit
De Radboud Universiteit streeft ernaar een open en inclusieve gemeenschap te zijn, waarin iedereen die werkt of studeert aan onze universiteit zich thuis en veilig voelt. Taalvaardigheid speelt hierin een belangrijke rol. Zowel studenten als medewerkers moeten zich bewust worden van interculturele verschillen en hun communicatie hierop af kunnen stemmen.
Als student werken aan taalvaardigheid
Elke student die aan de Radboud Universiteit start, moet een diagnostische taaltoets (RADAr) afleggen in de taal waarin zij hun bacheloropleiding zullen volgen. De toets geeft de studenten inzicht in hun academische taalvaardigheid en maakt studenten bewust van het belang van een goede taalvaardigheid voor het succesvol doorlopen van een universitaire studie. Als studenten een lage score behalen op de toets, kunnen zij al aan het begin van hun studie een remediërend programma volgen om hun academische taalvaardigheid te verbeteren.
Als medewerker werken aan taalvaardigheid
In 2025 wil de Radboud Universiteit een internationaal georiënteerde, interculturele en meertalige kennisinstelling zijn. Hoe we met meertaligheid omgaan aan de Radboud Universiteit, is vastgelegd in taalgedragsconventies. De conventies schrijven medewerkers voor dat zij de Engelse taal op minimaal C2-niveau beheersen. Medewerkers van de Radboud Universiteit en het Radboudumc kunnen daarvoor kosteloos cursussen Engels en Nederlands volgen met behulp van de taalbeleidkortingsregeling.