De student als partner: ‘In Schotland pakken ze de samenwerking met studenten heel serieus aan'

Jolanda Schieving
Hoe boei je de studenten? Hoe krijg je ze nog naar de campus? We kunnen veel leren van de Schotse aanpak
Naam
Jolanda Schieving
Huidige functie
Docent onderwijs coördinator bij Radboudumc en kinderneuroloog bij het Amalia kinderziekenhuis

Kun je het onderwijs samen met studenten ontwikkelen? Als je het aan docenten Jolanda Schieving en Femmie de Vegt vraagt, is het antwoord op deze vraag een volmondig ‘ja!’ Op dinsdag 1 april kun je deelnemen aan hun workshop ‘Student als partner, samen groeien voor optimaal onderwijs’ tijdens het event De Onderwijsdagen.

‘We lopen allemaal tegen dezelfde problemen aan als docenten. Hoe boei je de studenten? Hoe krijg je ze nog naar de campus na de coronacrisis, ook nu steeds meer studenten thuis blijven wonen en dus verder moeten reizen voor een college? Als docent wil je je studenten zo goed mogelijk opleiden en de juiste bagage meegeven. Dit maakt dat je kritisch moet blijven op de manier waarop je je onderwijs geeft’, aldus Jolanda Schieving. Zelf werkt Jolanda de helft van de week als docent en onderwijscoördinator. De andere dagen vult ze in met haar werk als kinderneuroloog bij het Amalia kinderziekenhuis in het Radboudumc. 

Leren van de Schotten

Samen met Femmie de Vegt, Universitair hoofddocent Epidemiologie onderwijs, mocht Jolanda in 2024 deelnemen aan het Educational Leaderschip Programme met onder meer een studiereis naar Schotland. ‘In Schotland vinden ze het concept van de student als partner heel belangrijk. En dat is iets anders dan hoe wij het in Nederland insteken’, zo legt Jolanda uit. ‘Natuurlijk betrekken wij onze studenten nu ook via de jaarvertegenwoordiging en vragen we om feedback. Maar heb je het over de student als partner dan zit de student echt aan tafel bij de ontwikkeling van je onderwijs. Dan denken ze mee over wat het beste werkt en hebben ze ook een rol bij de uitvoering. Dus ondanks het verschil in kennis, sta je wel op hetzelfde niveau en bedenk je samen welk onderwijs je het beste kunt aanbieden’. Bevlogen vult ze aan: ‘Zij zijn de mensen die het onderwijs krijgen dus het is best wel raar dat het onderwijs vóór hen ontwikkeld wordt en niet mét hen’.  

Investeren in partnerschap

‘In Schotland pakken ze de samenwerking met studenten heel serieus aan. Zo zorgen ze ervoor dat de studenten extra trainingen krijgen zodat ze ook goed mee kunnen denken als partner. Ook worden studenten betaald voor de uren die zij besteden aan onderwijsontwikkeling. Bij de medische faculteit hebben we zeker al stappen gezet als het gaat om het betrekken van studenten, zo vertelt Jolanda tevreden. ‘Studenten zitten bijvoorbeeld bij de herziening van een master aan tafel en denken kritisch mee. We verkennen nu hoe we dit verder kunnen uitrollen. De sessie bij de Onderwijsdagen gaat daar ook aan bijdragen. Mooi om daar de andere onderwijsinstellingen bij te betrekken want ook daar zijn collega’s bezig met deze ontwikkeling’. 

Workshop

‘We hopen tijdens de sessie op deelnemers van alle onderwijsorganisaties. We kijken die ochtend aan de hand van de SOAR analyse naar de Strenghts, Opportunities, Aspirations and Results: een positieve manier om te bepalen wat al goed gaat en hoe we dat kunnen uitbreiden. De verkregen kennis kun je meenemen naar je eigen praktijk om zo ook weer andere docenten en onderwijskundigen te inspireren’. 

Kom je ook naar De Onderwijsdagen? 

De workshop ‘‘Student als partner, samen groeien voor optimaal onderwijs’!’ van Jolanda en Femmie is op dinsdagochtend 1 april van 9:30-11:00 uur in het Experience Center

Meer workshops over Groeiruimte voor studenten

Bekijk het volledige programma