'We merken het allemaal: de samenleving verandert. Kennis neemt snel toe, is voortdurend aan veranderingen onderhevig en is in de digitale wereld van nu overal en voor iedereen beschikbaar. Een steeds grotere groep mensen trekt de wetenschap in twijfel. Deze ontwikkeling heeft tot gevolg dat een academicus zich op een andere manier tot de samenleving moet verhouden. Ons huidige universitaire onderwijs sluit daar niet voldoende meer op aan. Daarnaast bestaan er verschillende complexe maatschappelijke problemen waartoe we ons moeten verhouden, hoe ga je daarmee om? Er zijn dus tal van factoren die vragen om na te denken over hoe ons huidige universitaire onderwijs beter kan aansluiten op de veranderende samenleving. Daar hoop ik met collega-onderwijsprofessionals het gesprek over te voeren.
Het streven vanuit de onderwijsvisie van de Radboud Universiteit is om zelfbewuste en kritische academici op te leiden. Zelfbewust, zodat zij weten wat het betekent om academici te zijn en hoe zij vanuit hun persoonlijke en professionele identiteit bij kunnen dragen aan de samenleving. En zelfkritisch, zodat zij het vermogen hebben om zelfreflectief te zijn om te zien hoe zij zich als academici tot de samenleving verhouden. Daarmee dienen zij bijvoorbeeld in staat te zijn om praktisch geschoolde mensen te begrijpen en zo polarisatie tegen te gaan. Voor een academicus is alleen theoretische kennis dus niet meer voldoende.
De vraag is nu welke competenties studenten nodig hebben om zelfbewuste en kritische academici te worden. Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling (PPO) kan daarbij helpen. PPO kan gezien worden als onderwijsvernieuwing die ervoor zorgt dat het academische onderwijs beter aansluit op de samenleving en studenten dus beter voorbereidt op de wereld buiten de campus. Samen met andere onderwijsprofessionals wil ik tijdens de Onderwijsdagen een competentie-framework ontwikkelen: een framework waarmee we kunnen duiden waartoe we studenten op de Radboud Universiteit opleiden. Bij mijn stand tijdens de onderwijsdagen zijn er naast het competentie-framework twee levensgrote kartonnen poppen. De ene pop staat voor de competenties van studenten en de andere voor de competenties van docenten. Door die poppen in te kleuren, kunnen onderwijsprofessionals met een kleurweergave laten zien welke competenties zij belangrijk vinden. En in hoeverre de competenties voor studenten en docenten daarbij met elkaar overeenkomen. Verder is er bij mijn stand een symbolische touwtrekwedstrijd, waarmee onderwijsprofessionals met elkaar over de benodigde competenties kunnen discussiëren. Bijvoorbeeld over de vraag: moeten we ons in het onderwijs richten op het aanleren van kennis of vaardigheden?
Het mooie aan de Onderwijsdagen vind ik dat de verschillende onderwijsinstellingen in Nijmegen samenkomen om van elkaar te leren. Interessant daarbij is dat de HAN en het ROC er al aardig in slagen om hun onderwijs op de veranderende samenleving aan te sluiten. Enigszins logisch, omdat hun opleidingen voornamelijk praktisch zijn ingericht. Hun ervaringen en tips kunnen voor ons als universiteit enorm waardevol zijn. Hopelijk kunnen we tijdens de komende Onderwijsdagen met elkaar een eerste stap zetten om ons universitaire onderwijs anders ten opzichte van de samenleving te positioneren.’
Benieuwd naar de stand van Maarten of wil je een bijdrage aan het competentie-framework leveren? Kom dan tijdens de Onderwijsdagen op 1 en 2 april naar het festivalterrein in het Experience Center.