Marit Rensink over de samenwerking in onderwijs vergroten

Marit Rensink
Jongeren moeten al tijdens hun opleiding leren hun grenzen te begrijpen en met andere onderwijsinstellingen samen te werken.
Naam
Marit Rensink
Huidige functie
Coördinator Radboud Teaching and Learning Centre

Ze heeft de eer om dit jaar De Onderwijsdagen af te trappen. Marit Rensink, binnen de Radboud Universiteit coördinator bij het Teaching and Learning Center, verzorgt op maandag 18 maart samen met haar parallel-collega’s van de HAN en ROC Nijmegen de openingstalkshow ‘Onderwijskoffie: het belang van netwerken’. Doel is om niet alleen te leren van elkaar, maar vooral mét elkaar.

‘Want we staan als maatschappij voor complexe vraagstukken, waarvoor samenwerkingen tussen allerlei disciplines steeds belangrijker worden. Daarom is het noodzakelijk dat jonge mensen tijdens hun opleiding al leren om over hun eigen grenzen heen te kijken en met studenten van andere onderwijsinstellingen samen te werken. Daar hebben docenten een belangrijke rol in: ook voor hen is de samenwerking met collega’s van andere onderwijsinstellingen essentieel. Niet alleen om te leren van elkaar, maar juist ook om in de toekomst te leren mét elkaar.

Tijdens de talkshow in de docentenlounge ga ik, in een cafésetting, samen met mijn parallel-collega’s Erik Heijmans van de HAN en Irene Wannet van het ROC in gesprek over de vraag waarom netwerken en kennisuitwisseling zo belangrijk is. Erik is op de hogeschool bezig met de oprichting van een Center for Teaching and Learning, Irene coördineert de opstart van zo’n zelfde center op het ROC. Graag willen we in de talkshow vertellen dat we alle drie met zo’n center een knooppunt hebben, waar docenten terecht kunnen als zij over een specifiek onderwerp contact met docenten van de andere onderwijsinstellingen willen. Daarnaast willen we het belang van netwerken en interdisciplinair onderwijs benadrukken. Dat doen we onder andere door de bestaande alliantie tussen de universiteit en hogeschool toe te lichten, met de ambitie om iedere student ten minste eenmaal tijdens de studie in aanraking te laten komen met een student van het andere instituut.

De talkshow is met publiek, waardoor ik interactie met de zaal verwacht. Daarnaast zijn we ook live te volgen via Microsoft Teams. Het mooie aan De Onderwijsdagen vind ik dat we als onderwijsinstellingen via kruisbestuiving van elkaar kunnen leren. Zelf richt ik me met name op de professionalisering van de docent en de ontwikkeling van het onderwijs. Vandaar dat ik, kijkend naar het programma, vooral nieuwsgierig ben naar de warming-up en keynote met experience designer Nils Roemen, die woensdag 20 maart ingaat op het gebruik van prikkelende design in onderwijs en de invloed van Artificial Intelligence (AI). Verder heb ik me al aangemeld voor het onderwijsdiner op donderdagavond 21 maart bij het ROC, waar we op een informele en laagdrempelige manier kennis en ervaringen van docenten kunnen uitwisselen. Dat kan gaan over allerlei werkvormen, de inzet van tools, gespreksvormen en onderzoek naar onderwijs. Er gebeurt veel op alle drie de instellingen: ontzettend waardevol dat we tijdens De Onderwijsdagen alle kennis kunnen bundelen en van elkaar kunnen leren. Het programma biedt dus voor ieder wat wils.’
 

Talkshow Onderwijskoffie

Wat kunnen ROC, HAN en RU van elkaar leren? Waarom is de verbinding tussen de instellingen zo belangrijk? Irene Wannet, Marit Rensink en Erik Heijmans werken alle drie actief aan samenwerken, samenbrengen van docenten en onderwijsprofessionals om zo de kwaliteit van onderwijs te verhogen. Een gesprek over drijfveren, samenwerken en onderwijskwaliteit als aftrap van de Onderwijsdagen 2024.

Datum en locatie

Maandag 18 maart 09:00 - 09:45. De talkshow is online te volgen of fysiek in TvA 1.

Aanmelden