‘We leven op een planeet in crisis en de jonge mensen die we opleiden komen in hun werkende leven te staan voor enorme opgaven in de energie-, ecologische-, economische- en sociale transities die nodig zijn om onze aarde leefbaar te houden voor huidige en toekomstige generaties. De opgaven zijn zo groot en er staat zo veel op het spel dat dit voor studenten ontmoedigend kan zijn en een aanslag op hun mentaal welzijn. Hoe zorgen wij er als docenten voor dat onze studenten met het juiste gereedschap toegerust, en met vertrouwen in de toekomst, de klimaat-, ecologische- en maatschappelijke uitdagingen aan kunnen gaan? Dit is wat mij betreft de grootste opdracht die wij hebben.’
‘Tijdens de Onderwijsdagen kun je deelnemen aan diverse activiteiten op gebied van klimaat en duurzaamheid. Ik beveel de sessies die hier mee aan de slag gaan van harte aan. Ik heb me in ieder geval al ingeschreven voor ‘Education for climate change - Learning together today for tomorrow’ door Rozi Toth op maandag 20 maart en de workshop ‘promoting sustainability literacy in students’ door Sandra Klaperski-van der Wal en Inge Hindriks.’
‘In haar masterclass gaat Rozi in op de vragen ‘Voor welke wereld leren we?’ en ‘Wat vraagt de wereld van vandaag en morgen van ons?’. Ze deelt haar reis als onderzoeker en onderwijsinnovator voor klimaatverandering.’
'Je kunt de online workshop van Inge en Sandra bijwonen voor een korte interactieve en inspirerende sessie over waarom en hoe docenten kunnen bijdragen aan duurzame ontwikkelingen. Het leerdoel van deze cursus is meer bewustzijn creëren van de toekomsten van studenten en hoe je hen daarop kunt voorbereiden door onderwijs dat duurzaamheid omvat.’