Marloes Schmitz over activiteiten voor medici tijdens De Onderwijsdagen

Marloes Schmitz
De Onderwijsdagen bieden je een kans om je te verwonderen en bekend te maken met de nieuwste ontwikkelingen
Naam
Marloes Schmitz
Huidige functie
Stafdocent orthopedie aan het Radboudumc en Docentambassadeur bij het Radboud Teaching and Learning Centre

Het Radboudumc is een van de medeorganisatoren van De Onderwijsdagen en wil daarmee samenwerking en uitwisseling stimuleren, binnen én buiten het medisch onderwijs. Marloes Schmitz gebruikt de activiteiten van De Onderwijsdagen om tot verwondering en inspiratie te komen. Ze legt uit waarom elke docent dit zou moeten doen.

‘Het volgen van één of meer activiteiten van De Onderwijsdagen biedt mij een mooie kans om het onderwijs binnen en buiten het Radboudumc te verbeteren. Het is een gelegenheid om tijd vrij te maken om mezelf te scholen en bekend te maken met de nieuwste ontwikkelingen in het onderwijs.’

‘Wat ik mooi vind aan De Onderwijsdagen, is dat we niet alleen deskundigen van binnen onze instelling aan het woord laten, maar bewust ook experts van ‘buiten’ uitnodigen als keynotespreker. Zo word je optimaal aan het denken gezet over je eigen onderwijsmethodes en leer je kritisch kijken naar je bewuste en onbewuste patronen. Ik beschouw De Onderwijsdagen als mooi moment om mezelf te laten verwonderen en inspireren.’ 

‘De Onderwijsdagen vinden plaats van 20 tot en met 23 maart en bestaan uit 40 activiteiten voor en door studenten en docenten. Voor medici is het lastig om vier dagen in je agenda vrij te houden en juist daarom is het mooi dat je prima losse onderdelen kunt volgen. Elke ochtend zijn er online activiteiten, rond lunchtijd is er een talkshow over onderwijs met een keynote en de hele dag zijn er activiteiten op locatie. Je kunt op basis van persoonlijke interesses én je agenda je eigen programma samenstellen.’

‘Ik zie een aantal activiteiten die specifiek voor de medische onderwijscontext interessant zijn. Op maandag 20 maart krijg je de kans zelf eens team-based learning te ervaren. Team-based learning is binnen het Radboudumc al op enkele plekken in het curriculum een veelgebruikte vorm van onderwijs. Kinderneuroloog Jolanda Schieving zal je laten ervaren wat team-based learning inhoudt en wat de kracht ervan is.’

‘Binnen de Medische Faculteit wordt virtual reality steeds meer toegepast. Vanuit het iXperium Health van de HAN wordt op dinsdag een workshop gegeven over ‘De invloed van virtual reality op de onderwijspraktijk’. Ik denk dat dit heel leerzaam is als je kennis wilt maken met de mogelijkheden van VR in het onderwijs’

‘Ook op woensdag en donderdag zijn er workshops die inspelen op trends in het onderwijs. Eline den Tuinder, onderzoeker Kwaliteit van Leraren aan de HAN, neemt je op woensdagochtend mee in formatief handelen en het gedrag en de vaardigheden die dit van studenten en docenten vraagt. Op donderdag is er een workshop over effectief studeren, gegeven door onderwijsinnovator Natuur- en Wiskunde Bob Stienen. Hij gaat in op de vragen hoe je effectief kunt studeren en welke rol een docent hier wel en niet in moet spelen.’

Meer weten of aanmelden?

Bekijk het gehele programma van De Onderwijsdagen op de website.

Studenten en medewerkers van het ROC, de HAN, het Radboudumc en de Radboud Universiteit kunnen zich gratis aanmelden via deze link. Externe bezoekers kunnen hun ticket hier kopen.