‘Het kan best spannend zijn: ineens heb je geen zicht meer. Je geeft je autonomie uit handen en bent volledig overgelaten aan de aanwijzingen van je coach. Dat heeft impact op jullie onderlinge relatie. In hoeverre vertrouw je de ander? Welke manier van communiceren werkt? En hoe werk je optimaal samen? Ook voor de coach heeft het impact. Ben je direct of indirect met aanwijzingen geven? Hoe dienstbaar stel je jezelf op? En hoe zorg je ervoor dat de geblinddoekte coachee jou en je instructies volledig vertrouwen? Zo’n situatie is enorm leerzaam.
Tijdens mijn workshop legt een geblinddoekte coachee een route af binnen een labyrint. Tijdens die route zijn er verschillende opdrachten. De coach leest de instructies van de opdrachten voor en navigeert de geblinddoekte coachee. Het gaat er hierbij niet per se om dat de opdrachten correct worden uitgevoerd, maar vooral om hoe de samenwerking verloopt. Na afloop bespreken we de ervaringen: Wat ging goed en wat kon beter? Hoe heeft de coachee de aanwijzingen van de coach ervaren? En welke inzichten heb je opgedaan, met name over jezelf? Vervolgens is het mogelijk om de route nog een keer te doen, waarbij de rollen zijn omgedraaid. De persoon die eerst coach was, krijgt dan de blinddoek om en de coachee wordt dan de coach. Bij die tweede keer verloopt de begeleiding niet meer met woorden, maar door een hand op de schouder van de ander te leggen. Na afloop bespreken we dan de verschillen tussen die begeleidingsvormen, met name in de beleving. Die beleving is in deze coachrelatie belangrijk, want het gaat hierbij nog meer om vertrouwen in de ander.
De opbrengsten van deze workshop kunnen per persoon verschillen. Je haalt er zelf inzichten uit die je verder helpen binnen je werk in het onderwijs. Ik heb de workshop al vaker gegeven en heb regelmatig van deelnemers gehoord dat deze ervaring hun onderlinge band versterkt heeft: ze hebben namelijk samen, als collega’s, iets meegemaakt dat ze meenemen in hun verdere samenwerking richting de toekomst. De kracht van de Onderwijsdagen is volgens mij dat onderwijsprofessionals vanuit verschillende onderwijsorganisaties samenkomen. Zelf heb ik, voordat ik bij de Radboud Universiteit kwam werken, werkervaring opgedaan bij een mbo en een middelbare school. Onderwijsinstellingen zijn in bepaalde mate afhankelijk van elkaar: zo zijn wij als universiteit bijvoorbeeld voor de instroom van studenten afhankelijk van het hbo en het middelbaar onderwijs. Daarom is het belangrijk dat we leren om nog beter vanuit de verschillende onderwijsniveaus met elkaar samen te werken. Met de onderwijsdagen stappen we daarvoor uit onze eigen bubbel, zo ook tijdens mijn workshop. Want door niets te zien krijg je nieuwe inzichten.’
Benieuwd en wil je de workshop ‘Blind Coachen’ ervaren? Kom dan tijdens De Onderwijsdagen op 1 en 2 april naar het festivalterrein in het Experience Center.