‘Want je kunt als docent meer bereiken door ruimer te kijken dan enkel naar de gebruikelijke onderwijsvormen. De huidige studenten hebben namelijk, los van de hoor- en werkcolleges, meer variatie en werkvormen nodig. Een Hackaton kan zo’n werkvorm zijn. Met een Hackaton breng je een aantal mensen in dezelfde ruimte en bied je hen een structuur, met een maximale tijdsduur, aan om ze op een niet-gebruikelijke manier naar hetzelfde probleem te laten kijken. Zo kan het bijvoorbeeld helpen om aan de aanwezigen te vragen wat hun persoonlijke definitie van het betreffende probleem is. Die variatie aan definities maakt het vervolgens mogelijk om ‘Out of the box’ te denken en breder naar een grotere verscheidenheid aan oplossingen te zoeken. In Nederland zijn we gewend om ons meteen te focussen op het eens worden over de oplossingsrichting, in plaats van eerst alle oplossingsopties in kaart te brengen. Bij een Hackaton draaien we die volgorde dus om: eerst uitsluitend ideeën genereren en pas daarna bepalen wat een mogelijke oplossingsrichting zou kunnen zijn.
Met een Hackaton is het voor docenten mogelijk om de betrokkenheid van studenten bij een onderwerp te vergroten. Ook is het een werkvorm waarmee je op een andere manier creativiteit kunt aanwenden. Zelf pas ik regelmatig in het onderwijs Hackatons toe. Dat doe ik in het vak Business Development, onderdeel van de master Innovatie en Ondernemerschap. Zo laat ik daarin op mijn verzoek bedrijven of maatschappelijke partners aanhaken om een probleem in te brengen, waarna ik bijvoorbeeld gedurende een dag(deel) met studenten aan de slag ga met het bedenken van creatieve ideeën en oplossingen. De tijdsdruk zorgt ervoor dat je niet eindeloos over ideeën gaat discussiëren. Het is mooi om studenten vervolgens in de afgesproken tijdsduur continu geconcentreerd te zien en een bijdrage te zien leveren. Dat brengt een succesbeleving teweeg. Tijdens De Onderwijsdagen leg ik in mijn interactieve workshop uit wat een Hackaton precies inhoudt, wat mijn ervaringen ermee zijn en bied ik een template met stappen aan hoe je in het onderwijs een Hackaton kunt toepassen. Daarbij licht ik ook toe waarom bij een Hackaton met name de aansturing belangrijk is.
Voor mij wordt dit de tweede keer dat ik aan De Onderwijsdagen deelneem. Volgens mij is het ontzettend waardevol dat we de mogelijkheid krijgen om bij collega-docenten over de heg te kijken en te leren van hun kennis en ervaringen. Het is voor ons als docenten essentieel om onze kennis up-to-date te houden en voortdurend nieuwe inzichten op te doen. Kijkend naar het programma van dit jaar vind ik met name de workshop over gamification en de onderdelen over Artificial Intelligence (AI) interessant. De wereld verandert en daar moeten we als docenten in mee. De ontwikkelingen bij bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie gaan ontzettend snel. Wanneer je als docent nu niet over de gevolgen ervan nadenkt, dan is je onderwijsonderwerp over enkele jaren niet meer relevant. Innovaties in het onderwijs zijn nu dus belangrijker dan ooit.’
Nanne Migchels is één van de genomineerden voor de universitaire onderwijsprijzen, die op 20 maart worden uitgereikt tijdens de Onderwijsdagen.