Wie heeft er nou talent voor Nederlands?
Leerlingen krijgen zelden te horen dat ze talent hebben voor het vak Nederlands. En dat is volgens Saranne Schümers juist nodig om hen te enthousiasmeren voor een studie Nederlandse Taal en Cultuur. Ze schrijft erover in haar blog.
Winnaars Essaywedstrijd 2024 bekendgemaakt
Tijdens de feestelijke prijsuitreiking op vrijdag 14 juni werd Daphne Vogelaar van het Theresialyceum Tilburg uitgeroepen tot grote winnaar van de Essaywedstrijd 2024.
Je ego opzij: een aanvulling op het correctievoorschrift
De examentijd zorgt niet alleen voor spanning bij leerlingen, maar ook bij docenten. Saranne Schümers schrijft over haar ervaringen met het wachten op bericht van de tweede corrector en de (al dan niet vervelende) gesprekken die daarop volgen.
Het creëren van een rijker taal- en leesklimaat is niet zo sexy, maar wel urgent
De PISA-resultaten over de leesvaardigheid van jongeren zijn opnieuw zorgwekkend. Toch lijkt er weinig te veranderen aan ons taal- en leesonderwijs. Saranne Schümers deelt haar blik op de taal- en leesklimaatcrisis en het gebrek aan urgentiebesef.
Winnaars Nescioprijs 2024 bekendgemaakt tijdens feestelijke prijsuitreiking
Op vrijdag 19 april werd de Nescioprijs 2024 uitgereikt aan Nynke Faber en Aniek Harmsen van het Amadeus Lyceum voor hun profielwerkstuk 'In de schaduw van het verzet'.
De mooiste vorm van nascholing die er is?
Een uitwisseling lijkt misschien vooral leerzaam voor de leerlingen, maar het levert docenten ook waardevolle nieuwe inzichten op. Teacher in Residence Valerie Meessen schrijft over het belang van buitenlandse uitwisselingen in het onderwijs.
Een kijkje in elkaars keuken: uitwisseling tussen vo- en wo-docenten over de aansluiting tussen school en universiteit
Onlangs vond voor de derde keer de uitwisseling plaats tussen docenten van de Letterenfaculteit van de Radboud Universiteit en middelbare scholen uit Nijmegen. Saskia Schreuder blikt terug op een succesvolle editie, met waardevolle nieuwe inzichten.
Geslaagde uitwisseling Duitse Taal en Cultuur en Gesamtschule Kempen
Op 25 januari organiseerde de opleiding Duitse Taal en Cultuur in samenwerking met de Gesamtschule Kempen een uitwisseling voor Nederlandse en Duitse leerlingen. Het thema: Met muziek de wereld rond!
Spaar de vertaling
Bij de vakvernieuwingscommissie klassieke talen ligt een voorstel om de ongeziene vertaling te schrappen in het eindexamen. Carolien Trieschnigg bespreekt het belang van het vertalen in het stimuleren van de taalvaardigheid van leerlingen.
Universitair docenten gingen 'terug naar de schoolbanken'
Ruim dertig universitair docenten van de Faculteit der Letteren maakten op 18 januari gebruik van de mogelijkheid achter in middelbareschoolklassen plaats te nemen om een les van ‘hun vak’ te volgen.
Blik open
Als je naar kunst kijkt, neem je altijd jezelf mee. Je identiteit, achtergrond en de rollen die je in je leven vervult, bepalen voor een groot deel waar je aandacht naartoe getrokken wordt. Jeanine Belger schrijft erover als Teacher in Residence.
'Waarom moeten we die woke shit lezen?'
In Saranne's klas is een verandering van rechts denken merkbaar, met bijvoorbeeld minder aandacht voor feminisme en klimaat. Het is essentieel om nu goede boeken te lezen die het onbekende en onbeminde verkennen en begrijpen.
Terugkeer
Birgit Koolen is begonnen als Teacher in Residence aan het Pre-University College of Society aan de Radboud Universiteit en vertelt hoe het is om 10 jaar later weer terug te zijn op de universiteit.
Unfollow
Het gemak waarmee een leerling anoniem een roddel de wereld in slingert is zorgwekkend. Het is lastig om hierop zicht te krijgen, aangezien het zich allemaal afspeelt op de mobiele telefoon en het bewijs dus vaak verborgen blijft in de broekzak.
Uitwisseling
Natuurlijk onderschreef ik al het belang van culturele uitwisselingen; het verbreden van de horizon, het leren van andere talen. Maar uitwisselingen zijn niet alleen leuke activiteiten, maar ook essentieel voor het leren begrijpen van een ander.
Historisch besef als medicijn tegen polarisatie
De afgelopen maanden is er veel te doen geweest omtrent het geschiedenisonderwijs en de historische kennis van de Nederlanders. Marco van Vremde deelt als geschiedenisdocent en Teacher in Residence zijn opvattingen.
Rentrée!
Dagen zoals deze inspireren en houden mijn passie voor lesgeven na een kwart eeuw levend. Het delen van ervaringen als talendocent is waardevol, vooral nu taalstudies onder druk staan. Laten we onze essentiële vakken koesteren.
September is the new January
September voelt voor mij als januari. De meeste mensen hebben bij de start van een nieuw kalenderjaar allerlei voornemens, en voor mij als vo-docent is dat in september niet anders.
Het belang van geschiedenisonderwijs anno 2022
Zelf ontdekken is de beste manier om te leren, hoe belangrijk is daarin het geschiedenisonderwijs. Een gevleugelde uitspraak is door het verleden te kennen, we het heden kunnen verklaren. Een cliché zin, maar het heeft een grote kern van waarheid.
Het boek, de film, of toch de game? De strijd om de aandacht van de leerling.
Het lezen voor school gaat moeizaam, laat staan dat leerlingen nog lezen voor hun eigen plezier. Eeuwig zonde en ergens ook wel vreemd aangezien ze zich in hun vrije tijd door andere media graag laten meeslepen door verhalen.