Acht nieuwe Teachers in Residence van start op Radboud Universiteit

Komend studiejaar starten acht nieuwe Teachers in Residence (TiRs) bij de Faculteit der Letteren van de Radboud Universiteit. De TiRs combineren een baan als docent in het voortgezet onderwijs met een aanstelling aan de letterenfaculteit. Op deze manier helpen ze de aansluiting van het voortgezet onderwijs op de universiteit te verbeteren.

De TiRs laten daarnaast ook studenten van de Radboud Universiteit kennismaken met het docentschap. De Nijmeegse Letterenfaculteit introduceerde het concept Teacher in Residence zes jaar geleden en is nu ook de eerste faculteit die voor elk schoolvak binnen het domein taal en cultuur, geschiedenis, kunst en communicatie een TiR in huis haalt.

Eén van de acht Teachers in Residence voor het nieuwe jaar is Valerie Meessen, docent Engels op het Raayland College in Venray. Meessen was afgelopen schooljaar al actief als TiR en ziet een enorme meerwaarde in de functie.  ‘Het werken als TiR naast mijn baan als docent Engels is een cadeautje. Het geeft je de mogelijkheid om te reflecteren op het onderwijs dat je geeft en hoe dit aansluit op wetenschappelijke vervolgopleidingen: je kijkt zo verder dan alleen naar het vwo diploma. Het belang van deze aansluiting wordt door steeds meer spelers erkend, denk hierbij aan andere universiteiten, maar ook aan decanen en docenten, en daar zoeken wij dan ook actief de samenwerking mee op.

Acht nieuwe Teachers in Residence van start op Radboud Universiteit
De Teachers in Residence van afgelopen jaar. V.l.n.r. Thomas de Bruijn, Saskia Schreuder, Valerie Meessen, Miriam Groenen-Ruis en Florentine Krijnen.

Werk maken van aansluiting onderwijs

‘Voor ons zijn de Teachers in Residence echt een succesformule’, zo vertelt coördinator Jolien Quaedvlieg. ‘Omdat ze beide onderwijstypes van binnenuit kennen, kunnen de Teachers in Residence meteen werk maken van het verbeteren van de aansluiting tussen middelbaar onderwijs en universiteit.’

Een mooi voorbeeld hiervan is de recent verschenen publicatie Het vergeten examendomein, over het verplichte maar onderbelichte domein ‘Oriëntatie op studie en beroep’ bij vwo-eindexamens. Quaedvlieg: ‘Bij deze publicatie hebben onze Teachers in Residence lespakketten ontwikkeld die docenten in het middelbaar onderwijs kunnen gebruiken om scholieren kennis te laten maken met opleidings- en beroepsmogelijkheden die passen bij schoolvakken als de talen. Zo zijn we echt van meerwaarde voor het onderwijs.’

Alle vacatures voor de TiRs in studiejaar 2021-2022 zijn inmiddels vervuld. Daarmee heeft de Letterenfaculteit van de Radboud Universiteit in totaal acht TiRs: voor Duits, Engels, Spaans, Frans, Nederlands, Geschiedenis, Klassieke Talen, Kunstgeschiedenis/Kunst Algemeen.

Meer informatie? Neem contact op met

  • Jolien Quaedvlieg, jolien.quaedvlieg [at] ru.nlclass="externLink"
  • Persvoorlichting & wetenschapscommunicatie Radboud Universiteit, media [at] ru.nl, 024 361 6000
  • De publicatie Het vergeten examendomein is hier gratis te downloaden.
  • Wij brengen u ook graag in contact met een van onze TiRs voor een toelichting of interview.

Aan deze website wordt nog gewerkt. Meer informatie: 'een nieuwe website'.