NOLAI-gebak bij de kick-off.
NOLAI-gebak bij de kick-off.

Aftrap project ‘Adaptief lesmateriaal voor TOS-leerlingen’

Het Nederlands regulier onderwijs wordt steeds inclusiever. Leerlingen van verschillende achtergronden en met diverse behoeften leren daardoor vaker samen. Handmatig personaliseren van lesmateriaal bij taalontwikkelingsstoornissen kost leraren veel tijd. Een slimme oplossing hiervoor is daarom hard nodig! Op woensdag 4 september trapten Koninklijke Auris Groep, Universiteit Twente en Gynzy hun samenwerking af.

Lesmateriaal creëren dat aansluit bij de behoeften van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is een complexe taak. “De meeste reguliere methodes die we nu in het onderwijs gebruiken, sluiten niet aan bij die specifieke behoeften”, vertelt projectleider Wendy Voorn. Zij is innovatieadviseur bij Koninklijke Auris Groep (Auris). Auris is een expertiseorganisatie op het gebied van spraak-, taal- en gehoorstoornissen, dat (passend) onderwijs, onderwijsbegeleiding, specialistische zorg en behandelingen biedt.  “Deze kinderen zijn gebaat bij herhaling, vereenvoudiging en visuele ondersteuning. Dit gebeurt nu veelal handmatig door onze leraren en die aanpassingen kosten erg veel tijd.”

Adaptief

De tool die het co-creatieteam ontwikkelt, gebaseerd op Large Language Models, past het lesmateriaal adaptief aan zodat het beter aansluit bij het taalniveau van de leerling. Daardoor heeft de leraar meer tijd om daadwerkelijk bezig te zijn met de lesstof. Wendy licht toe: “We begeleiden momenteel 2.500 TOS-leerlingen in het speciaal onderwijs en bijna 4.000 in het regulier onderwijs. In het laatste geval zijn zij meer verspreid op diverse locaties, wat de begeleiding extra uitdagend maakt. De werkdruk op het onderwijs is al erg hoog en adaptief lesmateriaal is een ideale oplossing om de leraren te ontlasten.”

Kick-off co-creatieteam Adaptief lesmateriaal TOS.
Kick-off co-creatieteam Adaptief lesmateriaal TOS.

Ontmoeten

Het was de eer aan NOLAI co-creatiemanager Marjolein Geerits om de bijeenkomst te openen. Na haar introductie kon het team nader kennismaken. “Het was erg leuk en inspirerend om elkaar te ontmoeten. We konden helaas niet allemaal in persoon op de locatie zijn en dus sloten sommige projectleden er online bij aan”, vertelt Marjolein. “Voor de één was het een eerste kennismaking, voor de ander was het goed om weer de hoofden bij elkaar te steken. De conclusie was dat we ook logopedisten nodig hebben voor dit project en binnenkort beginnen we dan ook met interviews op scholen met deze professionals. Daarnaast hebben we besproken welke leesdoelen we opstellen voor het vak wereldoriëntatie in groep 5 en 6. Het is tijdens zo’n bijeenkomst erg mooi om te zien hoe betrokken de teamleden zijn, waardoor er mooie inzichten en ideeën ontstaan.”

NOLAI-gebak bij de kick-off.

'Alles komt samen'

Wendy kijkt uit naar de samenwerking in dit project. “De diversiteit is echt heel leuk, juist door die driehoek van onderwijs, wetenschap en bedrijfsleven. Het innovatieteam van Auris werkt veel met wetenschappelijke partners en het is geweldig om nu ook nauw samen te kunnen werken met ontwikkelaar Gynzy. Het maakt dat we met hun expertise tijdens dit project al heel goed kunnen testen en het is heel tof om de toepassing meteen te brengen naar waar het hoort: de leerlingen.”

Hoogleraar Bernard Veldkamp van de Universiteit Twente is betrokken als wetenschappelijk projectleider en operationeel directeur Koen Geluk van Gynzy adviseert het co-creatieteam. Hij vult aan: ”Bij Gynzy staan we dicht bij de leraar om hen met onze software te kunnen helpen. Het unieke van dit project is dat we digitale mogelijkheden, ondersteund door de wetenschap direct in de praktijk brengen. Eigenlijk komt alles in dit project bij elkaar samen. Ik kijk er dan ook naar uit om onze oplossing direct naar deze specifieke doelgroep te brengen."

‘Iedereen in z’n kracht’

Iedereen in z’n kracht laten staan, dat is een belangrijk streven voor Auris. “Ik verheug me om de partners kennis te laten maken met de doelgroep”, vertelt Wendy. “Het is heel belangrijk en tegelijkertijd ook een uitdaging om deze bijzondere kinderen echt te leren kennen. Het zorgt er uiteindelijk voor dat je niet alleen besef, maar ook begrip krijgt voor TOS. Daardoor werk je echt vanuit een intrinsieke motivatie naar een oplossing.”

Nieuwsgierig geworden?

Meer over dit project

Nationaal Onderwijslab AI

Blijf op de hoogte

Wil je niks missen over de activiteiten van NOLAI? We sturen je graag geregeld een bericht over het laatste nieuws, bijeenkomsten, concepten, producten en meer.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)