Lesmateriaal creëren dat aansluit bij de behoeften van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is een complexe taak. “De meeste reguliere methodes die we nu in het onderwijs gebruiken, sluiten niet aan bij die specifieke behoeften”, vertelt projectleider Wendy Voorn. Zij is innovatieadviseur bij Koninklijke Auris Groep (Auris). Auris is een expertiseorganisatie op het gebied van spraak-, taal- en gehoorstoornissen, dat (passend) onderwijs, onderwijsbegeleiding, specialistische zorg en behandelingen biedt. “Deze kinderen zijn gebaat bij herhaling, vereenvoudiging en visuele ondersteuning. Dit gebeurt nu veelal handmatig door onze leraren en die aanpassingen kosten erg veel tijd.”
Adaptief
De tool die het co-creatieteam ontwikkelt, gebaseerd op Large Language Models, past het lesmateriaal adaptief aan zodat het beter aansluit bij het taalniveau van de leerling. Daardoor heeft de leraar meer tijd om daadwerkelijk bezig te zijn met de lesstof. Wendy licht toe: “We begeleiden momenteel 2.500 TOS-leerlingen in het speciaal onderwijs en bijna 4.000 in het regulier onderwijs. In het laatste geval zijn zij meer verspreid op diverse locaties, wat de begeleiding extra uitdagend maakt. De werkdruk op het onderwijs is al erg hoog en adaptief lesmateriaal is een ideale oplossing om de leraren te ontlasten.”