Annette Schenck benoemd tot hoogleraar Translational Genomics of Neurodevelopmental disorders

Annette Schenck is per 1 augustus benoemd tot hoogleraar Translational Genomics of Neurodevelopmental disorders aan het Radboudumc. 

Annette Schenck benoemd tot hoogleraar Translational Genomics of Neurodevelopmental disorders

Annette studeerde biotechnologie aan de Technische Universiteit van Berlijn, Duitsland. In 2003 behaalde ze haar PhD en een onderscheiding voor het beste proefschrift van het jaar van de Universiteit Louis Pasteur, Straatsburg, Frankrijk, voor haar werk op de moleculaire basis van het Fragile X Syndrome. Haar postdoctoraal onderzoek, aan het Max Planck Instituut voor Celbiologie en Genetica in Dresden, Duitsland, ontrafelde de functie van een nieuw celorganel.

Komst naar Nijmegen

In 2007 kreeg zij een Hypatia research fellowship van het Radboudumc om haar onafhankelijke onderzoekslijn op te zetten naar de moleculaire, cellulaire en embryologische basis van verstandelijke beperking. In 2008 ontving ze een NWO-ZonMW VIDI-subsidie, en een jaar later was zij universitair hoofddocent. Inmiddels is haar onderzoek ingebed in verscheidene Europese en internationale consortia. Begin 2020 ontving ze een NWO-ZonMW VICI-beurs, de meest prestigieuze persoonlijke carrièreprijs in Nederland.

Visie voor het onderzoek

In haar functie als hoogleraar zal Schenck fundamenteel en translationeel onderzoek samenbrengen op het gebied van ontwikkelingsstoornissen van het brein, waaronder verstandelijke beperkingen, autisme en ADHD. Haar werk is leidend in het gebruik van de fruitvlieg Drosophila als een zeer krachtig en kosteneffectief model om beter te begrijpen hoe vroeg optredende cognitieve hersenaandoeningen ontstaan – ​​en hoe ze te behandelen.

Schenck: 'De afgelopen decennia hebben we geweldige vooruitgang geboekt bij het begrijpen van de genetica van deze aandoeningen. Nu moeten we deze kennis naar een volgend niveau brengen, zodat de mensen die aan deze aandoeningen lijden, kunnen profiteren.'

'In fruitvliegen kunnen we tegelijkertijd een groot aantal ziekten, hun samenspel, medicijnen en andere therapeutische benaderingen onderzoeken, allemaal in de context van intacte hersenen die in staat zijn om te leren, onthouden en ander relevant gedrag te vertonen. Mijn ambitie als hoogleraar is om dit klassieke genetische model toepasbaar te maken als een krachtig instrument dat helpt om de toekomstige gezondheidszorg voor cognitieve ontwikkelingsstoornissen aandoeningen vorm te geven, op individueel en waar mogelijk breder toepasbaar niveau.'

Meer weten? Neem contact op met

Aan deze website wordt nog gewerkt. Meer informatie: 'een nieuwe website'.