Portret van Dirk van Schaijk

Artificial Intelligence: praktische kansen voor het MKB

Laatst was ik op een netwerkbijeenkomst met verschillende ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf (MKB), en het gesprek kwam al snel op Artificial Intelligence (AI). Het viel me op dat dit onderwerp bij veel ondernemers nog altijd de wenkbrauwen doet fronsen. Waarom blijft AI voor veel MKB’ers een ver-van-mijn-bed-show?

Zijn het de negatieve verhalen in de media? Is het de angst voor het onbekende? Of zien we de waarde van data en technologie nog onvoldoende in? Terwijl ik vooral de mogelijkheden voor ogen heb – van efficiëntere bedrijfsprocessen tot betere inzichten – vraag ik me af: hoe kunnen we AI dichter bij MKB-bedrijven brengen?

Het klopt dat AI vaak negatief in het nieuws komt. Deep fakes leiden tot fraude. Algoritmes veroorzaken maatschappelijke schade zoals in de toeslagenaffaire. En gezichtsherkenning wordt soms misbruikt door autoritaire regimes. Daarbij komt nog dat een AI-tool zoals ChatGPT vele malen meer energie verbruikt dan een eenvoudige Google-zoekopdracht.

Het is begrijpelijk dat zulke negatieve voorbeelden tot terughoudendheid kunnen leiden. Maar de andere kant van het verhaal is het enorme voordeel dat AI kan bieden voor ondernemers. Uit onderzoek blijkt dat één op de vijf MKB’ers die AI toepast, wekelijks gemiddeld 12 uur bespaart. Er zijn inmiddels meer dan 12.000 AI-tools op de markt die claimen meer dan 16.000 bedrijfsprocessen te kunnen automatiseren – van administratie en klantenservice tot voorraadbeheer. Daarbij beschikken we vandaag de dag over meer data en rekenkracht dan ooit, wat betekent dat de mogelijkheden eindeloos zijn om bedrijfsresultaten te verbeteren.

Bij de Radboud Universiteit zien we het als een van onze taken om professionals en organisaties, groot én klein, te ondersteunen bij maatschappelijke uitdagingen, zoals de digitale transitie. We begrijpen dat MKB’ers niet altijd de middelen of kennis in huis hebben om met AI te experimenteren. Daarom willen wij een betrouwbare partner zijn in dit proces. Met onze academische expertise en praktische aanpak helpen we ondernemers om AI op een verantwoorde en resultaatgerichte manier in te zetten, zodat zij meer uit hun bedrijf en data kunnen halen.

Veel MKB bedrijven weten niet waar ze moeten beginnen. De eerste stap om deze kansen te benutten, is het bereiken van datavolwassenheid. Dat betekent: de juiste data verzamelen, deze op een veilige en gestructureerde manier opslaan, en vervolgens nadenken over hoe je die data kunt inzetten. Wat voor types data heb je beschikbaar? Denk aan klantgegevens, financiële gegevens en marktgegevens. Welke bedrijfsprocessen kosten veel tijd? Hoe kan je met de data die je nu verzamelt meer doen? En welke externe databronnen kunnen waarde toevoegen?

Vaak merk ik dat dit soort vragen bij ondernemers het datagedreven denken op gang helpt. Het is echter belangrijk om te benadrukken dat AI geen wondermiddel is. Het is een tool om specifieke bedrijfsdoelen te bereiken, geen doel op zich. Maar als je goed voorbereid bent en je data goed op orde hebt, kan AI een sleutelrol spelen in het succes van je onderneming.

Om MKB-ondernemers te helpen AI op een concrete en verantwoorde manier in te zetten, organiseert de Radboud Universiteit in samenwerking met MKB Datalab-Oost op donderdag 31 oktober de masterclass AI for Business. In één avond ontdek je hoe je AI kunt toepassen om je bedrijfsprocessen te optimaliseren en waarde uit data te halen, zonder de risico's uit het oog te verliezen.

Wil je meer weten of deelnemen aan AI for Business? Inschrijven kan nog tot 17 oktober via deze link.

Geschreven door
drs. H.J.A. van Schaijk (Dirk)
drs. H.J.A. van Schaijk (Dirk)
Dirk van Schaijk is Manager MKB Datalab-Oost aan de Radboud Universiteit