Acht co-creatieleden openen in een lokaal hun project.
Acht co-creatieleden openen in een lokaal hun project.

Co-creatieproject 'Leerdoelen in beeld voor wiskundeles' gestart

Om hun lessen te verrijken, gebruiken wiskundeleraren van het Coornhert Gymnasium in Gouda zelfontworpen lesmateriaal. Sluiten deze eigen materialen voldoende aan bij de leerdoelen en worden deze wel behaald? AI geeft helderheid. “Door de persoonlijke insteek van de lessen worden deze interessanter én efficiënter.”

Op 30 september kwamen de projectleden van ‘Leerdoelen in beeld voor de wiskundeles’ bijeen in het Coornhert Gymnasium in Gouda om de start van hun co-creatieproject te vieren. Het werd een gezellige en productieve bijeenkomst voor de deelnemers afkomstig uit StOVOG, Universiteit Utrecht, Numworx en NOLAI. “Het was leuk om iedereen in de ogen te kijken en de energie te voelen: nu gaan we beginnen.”

Acht co-creatieleden openen in een lokaal hun project.
Het co-creatieteam trapt hun project af in een lokaal van het Coornhert Gymnasium in Gouda. (Foto: Marjolein Geerits)

Veertig jaar kennis wiskunde-onderwijs

Wiskundedocenten en deelnemers van deze co-creatie Martijn Koper en Ron Dames hebben een lange geschiedenis met elkaar. Ron zit al veertig jaar in het vak en heeft zelfs nog wiskundeles gegeven aan Martijn. “Als leerling had ik al een goede band met Ron en het is geweldig om met hem dit project aan te gaan. Door zijn jarenlange ervaring heeft hij een enorme kennis en weet hij precies wat de leerlingen nodig hebben om goed wiskunde te kunnen leren”, vertelt Martijn.

Logo Coornhert Gymnasium

Inmiddels geeft hij zelf al veertien jaar les. In zijn beginjaren ziet hij de grote behoefte aan aangepast lesmateriaal en maakt hij samen met Ron opdrachten voor de leerlingen. “In de eerste instantie ging het om een boek in de vorm van een Word-document. Daarna hebben we er een website van gemaakt met filmpjes als uitleg en spelletjes om de opgaven levendig te maken. In mijn werkverleden was ik web-ontwikkelaar, dus Ron was vooral van de kennis en ik van de presentatie. Het is erg leuk om met hem methodes te ontwikkelen die je direct kunt gebruiken in de klas. Je kijkt wat werkt en wat je moet aanpassen en wat dat betreft is het af en toe vallen en opstaan”, legt Martijn uit.

De complexiteit van de wiskunde-opgaves maakt het lastig om te inventariseren of leerdoelen voldoende worden behaald. Martijn legt uit: “Een rekensom bevat vaak verschillende onderdelen die een leerling moet beheersen om tot de juiste uitkomst te komen. Is een antwoord fout, dan is het waardevol om te weten welk onderdeel van de opgave de leerling nog niet beheerst. AI kan dit in een model zichtbaar maken, zodat je per leerling ziet waar zij staan in het behalen van hun leerdoelen.”

Digitale leeromgeving

In hun lesprogramma gebruikt het Coornhert Gymnasium de Digitale Wiskunde Omgeving van Numworx. Via die weg maken Ron en Martijn kennis met Peter Boon. Hij is directeur van dit web-based wiskundeplatform en tevens projectleider van deze co-creatie. Peter heeft twaalf jaar gewerkt als wiskundeleraar en als onderwijsontwikkelaar bij het Freudenthal Instituut probeert hij daarna de wiskundeles leuker te maken met computersoftware. “Zo’n vijfentwintig jaar geleden ben ik gestart met nieuwe leeractiviteiten ontwikkelen, die je niet op papier kunt uitvoeren. We begonnen met het bouwen van webpagina’s waarop je wiskundige 3D-constructies vast kon pakken en uitvouwen. Later werkte ik aan een online leeromgeving voor wiskunde, waarmee je deze leuke elementen kunt integreren in de les en niet alleen gebruikt als extra activiteit voor de laatste schooldag voor de vakantie”, lacht Peter.

"Uiteindelijk wil je niet alleen weten wat een leerling doet, maar ook wat een leerling leert. Daarvoor moet je de leerdoelen goed in beeld hebben.”

“AI begon bij ons een rol te krijgen toen we handschriftherkenning gebruikten om wiskundige formules te digitaliseren. Daarna ontwikkelden we tools om de leerlingen te toetsen en zijn we diep de techniek ingegaan om een goed leerdoelensysteem te kunnen bouwen. Uiteindelijk wil je niet alleen weten wat een leerling doet, maar ook wat een leerling leert. Daarvoor moet je de leerdoelen goed in beeld hebben.”

Grafische weergave samenhang leerdoelen

Peter legt uit hoe deze doelen met elkaar samenhangen en hij laat zien hoe je dit kunt visualiseren. “In een netwerk, een zogeheten graaf, geven punten aan welke leerdoelen de leerlingen moeten behalen. Om sommige doelen te behalen is voorkennis nodig en die relaties kun je met pijlen in het netwerk aangeven. Is een doel behaald, dan is de waarschijnlijkheid groot dat de leerling de onderliggende doelen ook voldoende beheerst en kleurt dat deel van de graaf groen. De docent kan zo zien of de stof voldoende wordt beheerst en waar er bijgestuurd moet worden. Docenten kunnen hun eigen materialen koppelen aan de doelen in de graaf. De bedoeling is dat dit via tekstherkenning ook automatisch gebeurt. Op die manier kun je niet alleen de voortgang van de leerlingen meten, maar ook bekijken of het materiaal geschikt is om de lessen in te richten.”

"Ik hoop dat dit docenten meer vrijheden geeft om hun lessen op hun eigen manier vorm te geven en ik geloof dat dit uiteindelijk het Nederlands onderwijs alleen maar verrijkt.”

Peter kijkt met volle vertrouwen uit naar de samenwerking: “Ik ken de docenten al een tijdje en het is leuk om hun enthousiasme aan te wakkeren. Ze hebben zelf goed onderbouwde meningen om dit project tot een succes te maken en wat dat betreft ben ik erg trots op ons team. Ik hoop dat dit docenten meer vrijheden geeft om hun lessen op hun eigen manier vorm te geven en ik geloof dat dit uiteindelijk het Nederlands onderwijs alleen maar verrijkt.”

Nationaal Onderwijslab AI

Blijf op de hoogte

Wil je niks missen over de activiteiten van NOLAI? We sturen je graag geregeld een bericht over het laatste nieuws, bijeenkomsten, concepten, producten en meer.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Thema
Kunstmatige intelligentie, Onderwijs