Gender multiculturaliteit Katrine Smiet
Gender multiculturaliteit Katrine Smiet

Comenius Senior Fellowship voor Katrine Smiet

Katrine Smiet, programmacoördinator van de bacheloropleiding Philosophy, Politics and Society (PPS) ontvangt een Senior Comenius Fellowship van €100.000,- voor haar project 'Sites for Unlearning - Philosophy, Politics and Society'. Tweeënhalf jaar lang wordt de bacheloropleiding PPS een broedplaats voor onderwijsinnovatie. Doel van het project is om tot diverser en inclusiever onderwijs te komen.

Diversiteit en inclusie

Smiet is erg blij met de beurs, 'Dit is fantastisch nieuws omdat we hiermee echt aan de slag kunnen met dit belangrijke en urgente vraagstuk: hoe maken we ons onderwijs diverser en inclusiever? Dit onderwerp leeft ook sterk onder studenten, die zich afvragen 'waarom is ons curriculum zo westers en zo wit?' De Comeniusbeurs biedt ruimte om hier nu echt werk van te maken'. De fellowship maakt mogelijk wat onder normale omstandigheden nog wel eens moeilijk blijkt: 'Normaal voeren docenten fundamentele veranderingen in hun onderwijs vooral door in de weekenden en in gestolen uurtjes in de avond. We gebruiken het geld om docenten meer ruimte te geven in hun normale werkuren meer gestalte aan te geven aan onderwijsvernieuwing. En om studenten een actievere stem en rol te geven in hoe hun onderwijs eruitziet. 

In de loop van het project wordt een aantal vakken binnen de opleiding PPS uitgekozen om 'site for unlearning' te worden. Daarin is dan meer ruimte voor verandering en innovatie. Ruimte die studenten en docenten samen kunnen gebruiken om bijvoorbeeld tot andere teksten, werkvormen en toetsvormen te komen. 'Het gaat dus om participatief actieonderzoek waarin studenten en docenten echt samen aan de slag gaan', legt Smiet uit. 'Wij zorgen voor workshops en ondersteuning voor de deelnemende studenten en docenten, zodat zij samen kunnen ontdekken wat zij moeten ontleren om tot diverser en inclusiever onderwijs te komen.'

Unlearning

We denken vaak dat leren de core-business van de universiteit is, maar vaak genoeg is iets ontleren net zo belangrijk, stelt Smiet. 'Ingesleten denkpatronen en vanzelfsprekende normen bijvoorbeeld, hoe komen we daar vanaf?' Het begrip ontleren ontleent Smiet aan de Indiase post-koloniale filosoof Gayatri Spivak. 'Het begrip is heel invloedrijk, maar nog minder binnen onze eigen opleiding. Daar komt nu verandering in.' De tools en handvaten die gedurende het project worden ontwikkeld blijven niet binnen de opleiding maar stoppen Smiet en haar team in een toolbox die beschikbaar wordt gesteld aan onderwijsprofessionals aan andere faculteiten en instellingen.

 

Contactinformatie

Vragen over dit project? Neem contact op met communicatie [at] ftr.ru.nl (communicatie[at]ftr[dot]ru[dot]nl)

Gaat over persoon
dr. K.B. Smiet (Katrine)