Leraar Duits Laurens Runderkamp geeft les op het Spinoza20First in Amsterdam.
Leraar Duits Laurens Runderkamp geeft les op het Spinoza20First in Amsterdam.

Dag van de Leraar | Op bezoek bij leraar en TIR Laurens Runderkamp

Zaterdag 5 oktober was het de Dag van de Leraar, een speciaal moment om onze waardering voor onderwijzers te tonen. We zijn ontzettend trots dat we bij NOLAI acht teachers-in-residence als collega's hebben. Hun aanwezigheid en inspanningen vormen een belangrijke brug vanuit de onderwijspraktijk naar wetenschap en bedrijfsleven.

Op uitnodiging van onze teachers-in-residence (TIRs) bezoeken we rondom deze dag hun scholen om te kijken hoe het er in het klaslokaal aan toegaat. Onlangs keken wij mee met Laurens Runderkamp, leraar Duits op het Spinoza20First in Amsterdam.

Het is nog donker wanner co-creatiedirecteur Kim Brandes in alle vroegte vanuit Nijmegen naar de hoofdstad vertrekt. Om 8:45 uur begint namelijk de les van Laurens en ook als gast wil je niet een ‘gangbriefje’ moeten halen bij de conciërge, omdat je te laat bent. Gelukkig arriveert Kim ruim op tijd in het schoolgebouw en vangt Laurens haar op in de lerarenkamer met een kop koffie. Tijd om weer de schoolbanken in te gaan!

'Een wereld openen voor kinderen'

Acht leerlingen stromen de klas binnen en vandaag is het onderwerp ‘signaalwoorden’. Ze krijgen een schrijfopdracht en mogen een thema kiezen om een tekst te schrijven met daarin vijf signaalwoorden. Uiteraard schrijft Kim mee en kiest zij als thema ‘een geheime brief in een oud boek’. Een leuke opdracht waarbij achteroverleunen geen optie is. Een woordenboek Nederlands-Duits wordt dankbaar gebruikt.

Leraar Duits Laurens Runderkamp geeft les op het Spinoza20First in Amsterdam.

“Ik geef nu zeven jaar Duits”, vertelt Laurens. “Het is heel leuk om een wereld te openen voor kinderen. Je kunt dingen laten zien die ze nog niet weten en ik heb heel veel vrijheid in de manier waarop ik dat kan doen zoals met spelletjes, nieuwsberichten en muziek. Net waar ik die dag zin in heb, als het maar ergens toe leidt.”

Digitale oplossingen in de klas

Deze les is een goed voorbeeld met de diverse elementen die hij gebruikt om de Duitse taal te onderwijzen. In de vervolgopdracht komt er een stuk AI aan bod: met ChatGPT corrigeren de leerlingen hun teksten. Maar, wordt de tekst daar ook echt beter van? Kim en de leerlingen zijn niet overtuigd. Het algoritme verwijdert de signaalwoorden om de tekst beknopter te maken en een leerling merkt op dat ChatGPT veel voorspelbare eindes aan het verhaal maakt. De conclusie is dat AI het niet altijd bij het juiste eind heeft.

Co-creatiedirecteur Kim Brandes voert bij Laurens een schrijfopdracht uit.

De les sluit Laurens af met een interactief spel op Blooket. In Gold Quest moeten de leerlingen de juiste betekenis van signaalwoorden raden en als ze het goede antwoord geven, kunnen zij schatkisten met beloningen of strafpunten openen. Met deze vorm van ‘gamification’ weet hij de leerlingen tot de laatste minuut bij de les te houden.

Wat maakt een goede leraar?

Na zijn lessen geeft Laurens nog een rondleiding door het schoolgebouw. In elke hoek van Spinoza20First is levendigheid en nieuwsgierigheid te vinden. Kim kijkt met bewondering naar het vak van Laurens én hoe hij dit uitoefent. “Het was inspirerend om één van onze TIRs zo in z’n element te zien in de praktijk. Laurens schakelde bijvoorbeeld van een groepsles in het ene lesuur naar één-op-één begeleiding in het andere. Zo zette hij verschillende didactische vaardigheden in.”

'Je moet verstand hebben van je vak, maar het is ook heel belangrijk om verbinding te zoeken met de leerlingen en te kijken hoe je hen een stap verder kan helpen'

Wat maakt een leraar nou écht een goede leraar? Laurens sluit af: “Ik denk dat betrokkenheid een belangrijk element is. Je moet verstand hebben van je vak, maar het is ook heel belangrijk om verbinding te zoeken met de leerlingen en te kijken hoe je hen een stap verder kan helpen.”

Kim overhandigt Laurens een bedankje voor zijn inspanningen als TIR bij NOLAI.
Kim overhandigt Laurens een bedankje voor zijn inspanningen als TIR bij NOLAI.

De Dag van de Leraar (World Teachers’ Day) wordt sinds 1994 wereldwijd gevierd. Deze dag is in het leven geroepen om stil te staan bij de aanbeveling van UNESCO dat op 5 oktober 1966 werd aangenomen. Centraal hierin staan onder meer de rechten en verantwoordelijkheden van leraren, en de standaarden voor de omgeving waarin zij op een goede manier hun vak kunnen uitoefenen en hun talenten kunnen benutten. 

Nationaal Onderwijslab AI

Blijf op de hoogte

Wil je niks missen over de activiteiten van NOLAI? We sturen je graag geregeld een bericht over het laatste nieuws, bijeenkomsten, concepten, producten en meer.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Thema
Kunstmatige intelligentie, Onderwijs