Paschalina Garidou behaalde haar master Sociale Geografie aan de Faculteit der Managementwetenschappen. Tegenwoordig werkt ze als onderzoeker aan deze faculteit. Ze zegt dat haar studie haar kritisch heeft leren denken: “Maak je studie persoonlijk, zoek onderwerpen, cursussen, lezingen en colleges die je fascineren en waar je passie voor voelt.”
“De maatschappij is pas echt duurzaam als alle stemmen gehoord worden”
Ik wil impact creëren door de mensen om mij heen te inspireren, kennis te delen en constructieve interacties aan te gaan
Naam
Paschalina Garidou
Huidige functie
Onderzoeker Sociale Geografie bij Faculteit der Managementwetenschappen
Vooropleiding
Master Sociale Geografie
Paschalina Garidou behaalde haar master Sociale Geografie aan de Faculteit der Managementwetenschappen. Tegenwoordig werkt ze als onderzoeker aan deze faculteit. Ze zegt dat haar studie haar kritisch heeft leren denken: “Maak je studie persoonlijk, zoek onderwerpen, cursussen, lezingen en colleges die je fascineren en waar je passie voor voelt.”
Wat wilde je als kind later worden?
“Mijn kinderdroom was om dierenarts te worden.”
Wat heb je gestudeerd? Waarom heb je deze studie gekozen?
“Mijn bachelor was Politicologie, en mijn master Sociale Geografie, waarbij ik me heb gespecialiseerd in Europese grenzen, identiteiten en beleid. Eerder heb ik boeken gelezen over politieke psychoanalyse en heb toen besloten me te storten op het raakvlak tussen deze elementen. De afronding van mijn studie viel samen met de zogenaamde ‘vluchtelingencrisis’, waarvan de gevolgen toen net de Europese buitengrenzen en dus mijn vaderland, Griekenland, hadden bereikt. Dat was voor mij een beslissend moment om mijn studie Sociale Geografie (en in het verlengde daarvan politieke geografie) verder te vervolgen en om het Europese regime voor wat betreft buitengrenzen en migratie verder te onderzoeken aan de hand van wat er in Griekenland gebeurt.”
Heeft je studie je “door een andere bril” laten kijken (is jouw perspectief door een bepaald aspect veranderd)?
“Mijn studie heeft me over het algemeen het vermogen gegeven om kritischer te zijn en dieper te graven in uitspraken, beweringen en argumenten over diverse hedendaagse (geo)politieke zaken. Voor mij is dit waar het onderwijs naar moet streven; niet om een definitief antwoord te vinden, maar om beter inzicht te verschaffen in de overvloed aan verschillende paden en perspectieven waar we uit kunnen kiezen.”
Je bent op dit moment onderzoeker. Wat doe je precies? Hoe pas je de kennis uit je studie hier toe?
“Ik ben lid van een geweldig onderzoeksteam, met Prof. Dr. Henk van Houtum en Luuk Winkelmolen (MSc). Samen werken we aan het multidisciplinaire project ‘Constructing the Limes’, waarbij we het Nijmegen Centre for Border Research (NCBR) en de Radboud Universiteit vertegenwoordigen. In dit project richten we ons op actuele geopolitieke kwesties waarbij de Romeinse grens (de ‘Limes’) en culturele erfenis, samen met diverse Romeinse concepten (zoals het kamp, de barbaren, het rijk, de Limes, enz.), worden verdraaid en misbruikt door populistische, extreemrechtse en conservatieve denkers en politici om hiermee hun agenda te legitimeren en steun te verwerven voor hun felle grens- en anti-immigratie-beleid en (geo)politieke aspiraties. We nemen hun beweringen serieus, duiken in de Romeinse conceptuele genealogie en reizen vervolgens terug om gevaarlijke claims rond het hedendaagse politieke debat over grenzen en migratie kritisch te bevragen.”
Op welke manier heb je invloed op jouw omgeving? Hoe draag je bij aan (het maken van) een duurzamere samenleving?
“Ik wil impact creëren door de mensen om mij heen te inspireren, kennis te delen en constructieve interacties aan te gaan. Ik geloof dat een samenleving duurzaam is wanneer alle stemmen gehoord worden en kennis vrijelijk toegankelijk is. Ik probeer bij te dragen aan de voortdurende academische en politieke debatten over landsgrenzen en migratie door de kennis van ons collectieve onderzoek als open source aan te bieden.”
Heb je advies of tips voor de studenten van nu?
“Maak het persoonlijk. Zoek onderwerpen, cursussen, lezingen, colleges, etc. uit die je fascineren en waar je passie voor voelt, en zorg dat je geïnspireerd raakt en blijft! Naar mijn mening geeft niks zoveel voldoening als een passie voor groei door verder te leren.”
In de komende vijf jaar zou de Faculteit der Managementwetenschappen zich moeten richten op…
"...het bevorderen van omstandigheden voor kritisch onderzoek, het waarborgen van academische vrijheid en het streven naar onderzoek gericht op mondiale gelijkheid en duurzaamheid.”
Contactinformatie
- Gaat over persoon
- P. Garidou (Paschalina)