Om te achterhalen hoe studenten en docenten het gebruik van weblectures ervaren, heeft de Faculteit der Sociale Wetenschappen in maart 2023 een enquête afgenomen onder 502 studenten en 120 docenten. De resultaten geven inzicht in de verschillende motivaties voor het wel of niet opnemen van weblectures, en het gebruik ervan.
Dit vinden studenten en docenten van weblectures
'Wordt dit college opgenomen?' is een veelgehoorde vraag in de onderwijszalen van de universiteit. De mogelijkheid om weblectures op te nemen is voor sommige studenten en docenten een uitkomst, maar zou er tevens voor zorgen dat studenten niet meer fysiek naar de campus willen komen.
Bekijk hier het rapport over het onderzoek naar weblectures op de Faculteit der Sociale Wetenschappen.
Wat vinden studenten en docenten?
Studenten zijn overwegend positief over weblectures. Het biedt met name uitkomst voor studenten met een functiebeperking en voor studenten met lange reistijden. Wel zeggen studenten het 'gevaar' te zien dat weblectures de drempel verlagen om colleges over te slaan. Ook geeft men aan dat het vaak niet (op tijd) duidelijk is of een college wordt opgenomen of niet, en hier meer duidelijkheid over te willen.
Docenten zijn verdeeld over het gebruik van weblectures. Sommigen zijn sterk tegen, anderen (gematigd) positief. Docenten zeggen graag zelf te beslissen over het gebruik van weblectures in hun cursus. De teruglopende opkomst van studenten is de meest genoemde reden om colleges niet op te nemen. Enkele docenten gaven echter ook aan dat sommige collega's hand in eigen boezem mogen steken: wellicht is de cursus aan vernieuwing toe, en is dat de oorzaak van de teruglopende opkomst.
Naar meer wederzijds begrip
De faculteit moedigt het gebruik van weblectures aan waar nodig en zinvol, maar laat de keuze bij de individuele opleidingen. Docenten worden verzocht duidelijk aan hun studenten te communiceren in de cursushandleiding of er weblectures worden opgenomen. Aan studenten wordt benadrukt dat weblectures géén vervanging zijn van het hoorcollege, en dat fysieke aanwezigheid op de campus een belangrijk onderdeel is van de academische vorming.
Het faculteitsbestuur hoopt dat dit onderzoek meer inzicht geeft in ieders gedrag en beweegredenen, en kan zorgen voor meer wederzijds begrip. Tot slot biedt dit onderzoek aanknopingspunten om de technische ondersteuning en informatievoorziening aan docenten en studenten verder te verbeteren.
Contactinformatie
- Contactpersoon
- A. de Jong (Annie) MA
- Organisatieonderdeel
- Faculteit der Sociale Wetenschappen