(Reclames met een onverwachte boodschap deel 4.)
Bij de vorige blogs over reclames met een onverwachte boodschap, kun je je afvragen wat de bedenkers van die reclames dachten: waarom zou je zeggen dat er niet bij jou gekocht moet worden, hoe kom je op het idee om een negatieve review in je reclame gebruiken en is het wel verstandig om de underdog-positie te kiezen in je eigenreclame? Je vraagt je dan misschien af welke gesprekken daar gevoerd zijn en welke overwegingen achter die keuzes zitten.
Er zijn ook reclames waarin je wél informatie krijgt over die overwegingen van de marketingafdeling en hun ideeën over wat consumenten denken en ook dat kijkje in de keuken leidt tot opvallende reclames die in ieder geval de aandacht trekken en op die manier proberen meer te verkopen.
Een van de reclames die dat expliciet doet is de reclame voor Seth & Riley’s Garage Hard Lemon. De reclame bestaat uit wat lijkt op een brainstorm-notitie van de reclamemakers, met daaronder een afbeelding van het product en hun tagline. De notitie oppert het idee om een reclame te maken die zo dom is dat mensen benieuwd zijn wie daarvoor in hemelsnaam betaald heeft. De tagline, die onderaan de pagina te zien is, is Kind of genius. Kind of. Die tagline slaat niet alleen op hun product (lemon. Ice. And alcohol), maar ook op hun idee. Ook zij stralen hiermee, zoals we eerder zagen een soort bescheidenheid uit (het product en het idee zijn niet echt geniaal, maar wel, nou ja… kind of). Daarnaast proberen ze hiermee waarschijnlijk ook een wat nonchalant imago neer te zetten: ze vinden het niet erg om een domme advertentie te maken, bovendien zijn ze anders dan anderen en plaatsen ze die advertentie ook nog gewoon. Of eigenlijk: ze maken er in vorm niet eens een echte advertentie van.