Twee mensen in gesprek
Twee mensen in gesprek

Feedback geven en krijgen: hoe doe je dat?

Van feedback op een tekst, email of presentatie tot reactie op het avondeten of een nieuw ingericht huis: zowel tijdens als buiten werk laten we gevraagd én ongevraagd weten wat we van elkaars gedane arbeid vinden. Maar hoe geef je feedback waar de ander iets aan heeft, zonder diegene vol op de tenen te trappen? Dat bespraken deelnemers aan de workshop ‘Uitwisselen van Inclusieve Feedback’, die dinsdag 1 oktober plaatsvond als onderdeel van Diversity Day 2024. ‘Niet iedereen heeft behoefte aan dezelfde soort feedback.’

‘Blablabla’, dat noteerde een docent ooit in de kantlijn bij het werkstuk van een deelnemer aan de workshop ‘Uitwisselen van Inclusieve Feedback’. Hoewel deze deelnemer en haar groepsgenoten er hartelijk om konden lachen, is het haar al die jaren bijgebleven. Onder leiding van taaltrainer Caro Struijke leerden de deelnemers hoe je wél op een gepaste manier feedback kunt uitwisselen.  

Waar de een heel direct reageert, moet je de feedback van een ander meer tussen de regels door lezen, legde Struijke uit. ‘Die uiteenlopende vormen van feedback komen voort uit onderliggende waarden van degene die feedback geeft. Iemand die heel direct is in diens feedback, heeft eerlijkheid hoog in het vaandel staan, terwijl iemand die minder direct is het belangrijk vindt om een ander niet te kwetsen.’ 

Feedback op mail of taart? 

Na een korte introductie van de verschillende feedbackstijlen, bespraken de aanwezigen hoe ze zelf feedback geven en hoe ze zelf het liefst feedback ontvangen. Een van de conclusies was dat het helpt om te bedenken aan wie je feedback gaat geven en wat het doel van de feedback is. Beoordeel je de opdracht van een student, wil je de mail van een collega aanscherpen of geef je feedback op de taart die je vader heeft gebakken?  

Daarnaast waren de deelnemers het erover eens dat het kan helpen om vooraf duidelijk te maken wat jouw feedbackstijl is en aan te geven wat voor feedback je graag verwacht. Struijke: ‘Duidelijkheid over elkaars feedbackstijl helpt om elkaar beter te begrijpen en feedback niet persoonlijk te nemen.’ Tegelijkertijd blijkt het vaak niet goed te werken als je je eigen feedbackstijl helemaal aanpast op de ander. ‘Ga niet plots heel directe feedback proberen te geven als je het gewend bent om wat indirecter te reageren. Dat werkt vaak averechts.’

Meer leren over inclusieve feedback?

Wil je meer leren over feedback en inclusief communiceren? Radboud In'to Languages biedt feedbackworkshops, groepscursussen inclusief communiceren en trainingen op maat.

 

Contactinformatie

Meer weten over deze workshop of andere (feedback)trainingen van In'to Languages? Neem gerust contact op via:

info [at] into.ru.nl (info[at]into[dot]ru[dot]nl)  |  024-361 21 59 

Organisatieonderdeel
Radboud in'to Languages
Gaat over persoon
dr. C.M. Struijke (Caro)
Thema
Diversiteit, Media & Communicatie, Taal