Waardconflicten in onderwijs
“In ons onderzoek kijken we naar bestaande waarden die belangrijk zijn in het onderwijs, zoals pedagogische expertise, gelijke kansen en samenwerking. En je hebt ook publieke waarden die meespelen in het onderwijs, zoals autonomie, rechtvaardigheid en menselijkheid. Neem bijvoorbeeld een waarde als samenwerking, die historisch gezien belangrijk is in het Nederlandse onderwijs. Hoe gaat die waarde zich ontwikkelen met AI? Veel toepassingen met AI gaan over personaliseren, onderwijs op maat bieden. Maar hoe verhoudt personaliseren zich tot een waarde zoals samenwerken? Wij onderzoeken de waardenconflicten die ontstaan als we AI-toepassingen gaan inzetten in het onderwijs. En zullen kritisch zijn als AI-toepassingen botsen met wat in Nederland beschouwd wordt als goed onderwijs.”
Als kerntaken van docenten geautomatiseerd worden, kan hun autonomie en pedagogische expertise onder druk komen te staan. We willen dat AI de rol van docenten niet vermindert of vervangt, maar dat het hen ondersteunt.
Autonomie
NOLAI gaat uit van een hybride model, waarbij de AI de docent ondersteunt. Autonomie van de docent is daarbij een essentiële waarde. Marthe: “Als kerntaken van docenten geautomatiseerd worden, kan hun autonomie en pedagogische expertise onder druk komen te staan. We willen dat AI de rol van docenten niet vermindert of vervangt, maar dat het hen ondersteunt. En ook leerlingen moeten autonome keuzes kunnen blijven maken. Hoe dat het beste kan, daar denken we als ethiek-team over na. Daarbij is het belangrijk om ook te kijken naar de autonomie van de hele onderwijssector. Met welke bedrijven gaan we AI-producten ontwikkelen? Als je daar continu de grote technologiebedrijven voor inschakelt, maak je de sector afhankelijk van deze bedrijven, die technologie onder hun eigen voorwaarden ontwikkelen. Dit kan er toe leiden dat de autonomie van scholen onder druk komt te staan.”