Het zou zo mooi zijn als we uiteindelijk een soort ecosysteem kunnen creëren, waarmee je veel sneller innovaties kan ontwikkelen en in kan zetten.
Meer dan ChatGPT
Toen ChatGPT een jaar geleden gelanceerd werd, veroorzaakte dat een storm in onderwijsland (en daarbuiten). Met deze tool konden leerlingen hun opstellen, werkstukken en ander huiswerk met een druk op de knop door AI laten maken. Waar kunstmatige intelligentie eerst voor veel leraren nog een ver-van-mijn-bed-show was, kon je er nu als leraar echt niet meer omheen. De potentie van AI werd in een klap tastbaar. Maar AI is meer dan ChatGPT. De integratie van AI in het onderwijs biedt enorm veel kansen en mogelijkheden. Ook – of misschien wel vooral – voor leraren. Dat zie je terug in de co-creatieprojecten van NOLAI van dit jaar: slechts 1 van de 10 gaat over generatieve AI.
Co-creatieprojecten
De eerste tien co-creatieprojecten van NOLAI zijn in september van start gegaan. Jeuring: “We zijn als focusgebied bij meerdere co-creatieprojecten betrokken. Een project waarbij we betrokken zijn is Slimme Aanbevelingen. Daarin gaan we kijken of we leerlingen die het vak Informatica volgen, met behulp van een online omgeving aanbevelingen kunnen geven op basis van hun vorderingen.” Ook het project Efficiënte Wachtrij draait om het vak Informatica. “Daarbij gaan we een applicatie ontwikkelen die enerzijds eenvoudige hulpvragen van leerlingen kan beantwoorden met een chatbot, en anderzijds leerlingen helpt om een complexe vraag zodanig aan te scherpen, dat docenten hun leerlingen sneller kunnen helpen.”
Kansrijke determinatie en mAIchart
Een ander project waarbij Jeurings focusgebied betrokken is, is mAIchart. Dat project draait om rekenen in het primair onderwijs. Voor het voortgezet onderwijs is er een vergelijkbaar project: Kansrijke Determinatie. Beide projecten gaan uit van hetzelfde concept: informatie uit verschillende applicaties samenvoegen om docenten een goed totaalbeeld te geven van de vorderingen van individuele leerlingen. Meer over mAIchart lees je in dit artikel.
Jarenlange ambitie
“In mijn loopbaan ben ik bij een aantal onderwijsprojecten betrokken geweest die niet gelukt zijn. De reden was dat het niet mogelijk bleek datastromen uit verschillende toepassingen samen te brengen. In de NOLAI projecten mAIchart en Kansrijke Determinatie denk ik dat we dat wel voor elkaar zullen krijgen. Door de mensen met verschillende achtergronden, de financiering, en de status van NOLAI in Nederland zit er zit voldoende power achter NOLAI. Dus ik zie dit een beetje als een herkansing. Toen ik er ooit aan begon, vond ik het heel voor de hand liggend: je hebt hier informatie over studenten, daar informatie over studenten, het gaat over hetzelfde, dus dat kun je samenbrengen, en dan kan je meer en betere dingen doen. Dat is nog steeds voor de hand liggend, en veel docenten vragen er ook naar. Maar om het voor elkaar te krijgen, dat is dus echt een enorme klus. Als dat in NOLAI lukt, dan hebben we denk ik echt wel iets bereikt, en kunnen we nog veel meer grote stappen zetten.”
Ecosysteem
“Voor AI in onderwijs moeten we nu nog heel vaak veel technologie vanaf het begin opzetten en ontwikkelen. Of we gebruiken beschikbare technologie vanuit een bedrijf, maar dan voldoet het vaak net niet precies aan de wensen van de gebruikers, of zijn er problemen met bijvoorbeeld de privacy. Het zou zo mooi zijn als we uiteindelijk een soort ecosysteem kunnen creëren, waarmee je veel sneller innovaties kan ontwikkelen en in kan zetten. Dat je technologie in kan zetten zonder dat je verder nog uitgebreid hoeft uit te testen of het werkt. Dit jaar starten we met 10 projecten, maar er zijn nog héél veel andere dingen die we willen doen om met AI leraren en leerlingen te ondersteunen. Als er op den duur zo’n ecosysteem ontstaat, zou dat prachtig zijn.”