Flyer-NOLAI
Flyer-NOLAI

Groen licht voor zes nieuwe co-creatieprojecten

Feestelijk nieuws op de valreep voor de zomervakantie, want zes nieuwe co-creatieprojecten gaan van start in het nieuwe schooljaar! De NOLAI-stuurgroep keurde alle projectvoorstellen van partners goed.

NOLAI inventariseert ieder jaar welke vraagstukken er leven in het onderwijs. Samen met scholen worden deze verkend en uitgewerkt tot een heldere probleemdefinitie.

Co-creatiedirecteur bij NOLAI Kim Brandes.

Teamoverstijgende samenwerking

Op basis hiervan zoekt NOLAI relevante wetenschappers en een bedrijf die samen met de school een prototype willen ontwikkelen en onderzoeken. Co-creatiedirecteur Kim Brandes: "Uniek dit jaar is een project dat een doorlopende lijn vormt vanuit de bovenbouw van het po tot in het vo. “We kregen dezelfde vraag van een schoolbestuur uit het primair onderwijs en een schoolbestuur uit het voortgezet onderwijs en samen met hen wordt om een tool over begrijpend lezen ontwikkeld. Ook bijzonder in deze ronde is dat we niet alleen verschillende thema’s tegenkomen, maar ook verschillende vormen van AI. Zo gebruiken we in een project over mindmapping beeldvormende AI als slimme technologie.”

Vanaf september gaan zes co-creatieteams van start met de volgende onderwerpen:

1. Spreekmotivatie verhogen met AI

Hoe kan een taakgerichte gesproken AI-chatbot de docent ondersteunen in het onderwijzen van gespreksvaardigheid moderne vreemde talen (MVT)? En, hoe helpt deze bot de leerlingen in de onderbouw van het vo om echt te leren communiceren in de vreemde taal?

Het doel van dit project is het ontwikkelen van een taakgerichte AI-gebaseerde spraakbot die leerlingen in het voortgezet onderwijs helpt bij het oefenen van de gespreksvaardigheid van MVT in een veilige, individuele omgeving. De AI-bot zal fungeren als een gesprekspartner, waarmee leerlingen vrij kunnen oefenen zonder sociale druk of angst om fouten te maken. Dit zal bijdragen aan het verlagen van spreekangst en het verbeteren van spreekvaardigheid in talen als Duits, Frans en Engels.

Samen met A. Roland Holst college, Universiteit van Amsterdam, HAN University of Applied Sciences, Nxt Phase AI

#vo #leerlingondersteuning #taalonderwijs

2. Presentatievaardigheden verbeteren met AI

Hoe kan AI-gestuurde technologie leerlingen in het vo geautomatiseerde feedback geven en hen effectief ondersteunen bij het ontwikkelen van presentatievaardigheden en het verminderen van presentatieangst?

De ontwikkeldoelstelling van dit project is het doorontwikkelen van een prototype (Honest Mirror: ontwikkeld voor het hoger onderwijs) om het geschikt te maken voor het vo. Het AI-model wordt verfijnd op feedback geven aan de doelgroep op lichaamstaal en stemgebruik. De doorontwikkeling richt zich erop dat het prototype geschikt wordt voor integratie in de lespraktijk.

Samen met College de Heemlanden, Anna van Rijn College, Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht, NOLAI.

#vo #leerlingondersteuning

3. begrAIp: tekstbegrip ondersteunen met AI

Hoe kan AI ingezet worden om leerlingen in groep 7 en 8, en de brede brugklas te ​ondersteunen op cognitieve en taalkundige factoren die nodig zijn voor begrijpend lezen​? En, hoe kan AI-technologie leraren inzicht geven in de cognitieve en taalkundige factoren waar leerlingen​ in het leesproces op vastlopen?

Het doel van dit project is de ontwikkeling van een AI-leesomgeving met vier kerncomponenten: ​

  • AI-ondersteuning: ondersteuning van het cognitieve proces door contextuele en interactieve ondersteuning op basis van automatisch gegenereerde content.
  • Dataverzameling: real-time registratie van leestijd, klikgedrag, kijkgedrag, interacties met de tekst en gebruik van AI functionaliteiten. ​
  • AI-inzichten: inzicht in elementen van het cognitieve proces, zoals woordenschat, strategiegebruik en tekstbegrip op basis van dynamische studentmodellen. ​
  • Adaptiviteit: adaptieve AI-ondersteuning op basis van de studentmodellen, waarbij leraren de mogelijkheid behouden de functionaliteiten aan of uit te zetten.

Samen met Nestas scholengroep, Portus scholengroep, Radboud Universiteit, Immer.

#po #vo #taalonderwijs #leraarondersteuning

4. mAIndmap: visueel woorden leren met AI

Hoe kan een AI-ondersteunde interactieve mindmap-tool het docentgestuurde woordenschatonderwijs voor basisschoolleerlingen in groep 1 tot en met groep 3 verbeteren? 

De doelstelling is het ontwikkelen van een interactieve mindmap-tool gericht op het verbreden en verdiepen van de Nederlandse woordenschat van leerlingen in groep 1 t/m 3 met de volgende functionaliteiten in het prototype:  

  • Een gebruiksvriendelijke mindmap-interface voor basisschooldocenten
  • Automatisch leeftijdsadequaat selecteren van concepten
  • Sorteren van concepten op de mindmap, zonder stereotypen te versterken
  • Visualisatie van de concepten door middel van leeftijdsadequate afbeeldingen die kunnen veranderen over de tijd
  • Generatie van passende opdrachten op het scherm, in print en op tablets

Samen met ATO scholenkring, Donders Centre for Cognition, University of Twente, Prowise.

#po #leraarondersteuning

5. OPP vullen en onderhouden met AI

Hoe kan AI onderwijsprofessionals ondersteunen bij het invullen en bijhouden van het verantwoordingsdeel van OPP's; vermindert dit hun werkdruk, en waarborgt en verbetert dit eventueel de kwaliteit van OPP's?

De ontwikkeldoelen zijn:

  • Inzicht geven in de manier waarop OPP's worden ingevuld in de praktijk en consensus bereiken over criteria die kunnen worden gehanteerd voor het beoordelen van de kwaliteit van OPP's.
  • Een AI-model creëren dat automatisch een eerste versie van een integratief beeld van het OPP kan invullen voor verdere bewerking door de betrokken onderwijsprofessional.
  • Een AI-chatbot ontwikkelen dat in overleg met de onderwijsprofessional kan gaan over het OPP en suggesties kan voorstellen voor het doorvoeren van wijzigingen en/of verbeteringen tijdens de update van het OPP en eventueel bij het schrijven van de evaluatie.

Samen met De Onderwijsspecialisten, Achterhoek VO, Presentis, Vrije Universiteit Amsterdam.

#so #vo #leraarondersteuning

6. Slimme feedback voor wiskunde

Hoe kunnen we AI inzetten om fouten en misconcepties op het gebied van wiskunde bij vmbo-leerlingen vroegtijdig te detecteren, zodat leerlingen gerichte feedback ontvangen, herhaald kunnen oefenen en docenten inzicht krijgen in waar het leerproces stagneert? 

Het project heeft als doel een AI-gebaseerd prototype te ontwikkelen waarbinnen de volgende elementen centraal staan:

  • Detectie van misconcepten: herkennen van systematische fouten bij leerlingen in oplossingsstrategieën voor wiskundeopgaven met meerdere stappen.
  • Automatische feedback: het bieden van directe, gerichte feedback en hints om zelfstandig verder te kunnen komen.
  • Stapsgewijs leren met een consistente aanpak: leerlingen worden begeleid in kleine, duidelijke stappen volgens een vaste strategie.
  • Docentinzicht: analyses van (persistente) foutpatronen en leerdata per leerling en per klas, waardoor gerichte interventies mogelijk worden. 

Samen met Lauwers College, Universiteit van Amsterdam, Algebrakit.

#vo #leerlingondersteuning #rekenonderwijs

Nationaal Onderwijslab AI

Blijf op de hoogte

NOLAI organiseert regelmatig webinars en andere evenementen. Heb je interesse? We sturen je graag maandelijks bericht over nieuwe ontwikkelingen, inzichten, bijeenkomsten en meer. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)