Juliette Alenda-Demoutiez
Juliette Alenda-Demoutiez

Hoe duurzaam is een bierviltje eigenlijk?

Duurzaamheid is misschien wel hét woord van de 21e eeuw. Nu de gevolgen van de klimaatverandering steeds zichtbaarder worden, zijn we ons ervan bewust dat er ingegrepen moet worden. Duurzaamheid is daar een belangrijke troef in. Maar wat maakt iets duurzaam? En hoe duurzaam is het viltje waarop je net de QR-code hebt gescand?

Of een bierviltje duurzaam is, hangt van een aantal factoren af. ‘Zo moet je eerst kijken naar het materiaal’, vertelt Carlijn Hendriks, werkzaam voor het Radboud Centre for Sustainability Challenges en als docent op het gebied van klimaat, energie en duurzaamheid. ‘Vaak zit er een plastic rand om de bierviltjes heen zodat ze beter tegen vocht kunnen’. Wanneer dit het geval is, is het viltje minder makkelijk te recyclen. Zijn de bierviltjes wel alleen van karton, dan is het weer van belang om te kijken wat de kroeg er na gebruik mee doet; wordt het tussen het restafval gegooid of gaat het mee met de rest van het karton?

De duurzaamheid van een bierviltje hangt dus sterk samen met het gebruik ervan. ‘Zo moet je ook kijken naar wat het bierviltje vervangt’, vertelt Juliette Alenda-Demoutiez, docent aan de Faculteit der Managementwetenschappen, waar ze zich vooral bezighoudt met de politieke en socio-economische kant van duurzaamheid. ‘In principe produceer je iets wat er nog niet was en dat is niet per se duurzaam. Wel is het zo dat een kroeg hoe dan ook bierviltjes gebruikt. Op die manier vervang je simpelweg de viltjes van een biermerk met je eigen viltjes.’

Alle kanten van duurzaamheid

‘We kunnen duurzaamheid ook vanuit een andere invalshoek bekijken’, vertellen Juliette en Carlijn. ‘Als mensen dit viltje zien liggen, is er een grote kans dat ze erover gaan praten. We willen meer interactie rondom duurzaamheid. Hoe zien mensen een duurzame toekomst? En wat is de weg ernaartoe?’ Als we de maatschappij duurzamer willen maken, zal iedereen mee moeten doen. Dat is wat deze dialoog zo belangrijk maakt. Een duurzame maatschappij begint bij het er simpelweg een keer over te hebben.

‘In eerste instantie waren we een beetje sceptisch over het speciaal laten maken van een product dat niet echt nodig is’, geven Juliette en Carlijn toe. ‘Maar de multifunctionaliteit van het bierviltje maakt het een stuk duurzamer alternatief voor ander promotiemateriaal, zoals posters of flyers. Daarnaast is de dialoog die het bierviltje aanwakkert cruciaal voor de bewustwording omtrent duurzaamheid.’