je bent nodig
je bent nodig

'Je bent nodig': Een toolkit voor onderwijsvernieuwers

Het projectteam 'Je bent nodig' heeft een toolkit ontwikkeld. De toolkit betekent een belangrijke stap voorwaarts in de integratie van duurzaamheid in het hoger onderwijs. Het doel van dit project is om duurzaamheid te verweven in de structuur van bacheloropleidingen aan de Radboud Universiteit, zodat elke student dit cruciale thema tegenkomt tijdens zijn studie.

De Toolkit: Een hulpmiddel voor onderwijsvernieuwers

Deze toolkit is een zorgvuldig samengestelde verzameling van methoden en materialen bedoeld om onderwijsvernieuwers - zoals docenten, coördinatoren, studenten en onderwijsdirecteuren - te ondersteunen bij het dieper verankeren van duurzaamheid in hun cursussen. De toolkit is gestructureerd om gebruikers te begeleiden bij het in kaart brengen van de huidige stand van zaken op het gebied van duurzaamheid binnen hun programma's en het identificeren van mogelijkheden voor innovatie. De toolkit is onderverdeeld in 4 mogelijke stappen die genomen kunnen worden om meer duurzaamheid te integreren in een onderwijsprogramma. De eerste stap die bijvoorbeeld in de toolkit wordt benoemd is Interview. Deze stap kun je gebruiken als je een programma beter wilt begrijpen, of je er nu bij betrokken bent of niet. Deze stap is handig voor iedereen - zoals docenten, coördinatoren of studenten - die wil onderzoeken hoe anderen over een specifiek programma denken, vooral op het gebied van duurzaamheid.

De toolkit is ontworpen met flexibiliteit in het achterhoofd. Een gedetailleerde routekaart in de toolkit stelt gebruikers in staat om snel de informatie te vinden die ze nodig hebben. Of je nu net begint of al betrokken bent bij duurzaamheidsinitiatieven, deze toolkit biedt waardevolle inzichten en uitvoerbare stappen om de integratie van duurzaamheid in het onderwijs te verbeteren.

SDG's en HES integreren in onderwijsprogramma's

Een centraal kenmerk van het project is het gebruik van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) als uitgangspunt voor discussies over duurzaamheid. De SDG's bieden een uitgebreid kader voor het begrijpen van wereldwijde duurzaamheidsuitdagingen en dienen als een conversatiestarter om na te denken over duurzaamheid in termen van 'kennisdomeinen'. Door discussies te verankeren in de SDG's kon het projectteam onderzoeken hoe deze mondiale doelen in verschillende onderwijsprogramma's konden worden weerspiegeld.

Naast de SDG's gebruikte het project het theoretische concept van Hoger Onderwijs voor Duurzaamheid (HES). HES breidt het gesprek uit door duurzaamheid niet alleen te beschouwen als een verzameling kennisgebieden, maar ook als een verzameling essentiële competenties. Deze benadering maakte diepere discussies mogelijk over de vaardigheden die studenten nodig hebben om uitdagingen op het gebied van duurzaamheid effectief aan te pakken. Competenties zoals kritisch denken, systeemdenken en probleemoplossend vermogen werden benadrukt als cruciale competenties die studenten moeten ontwikkelen om ervoor te zorgen dat ze zijn toegerust om bij te dragen aan duurzame ontwikkeling in hun toekomstige loopbaan.

ToekomstMakers Model

Het project 'Je bent nodig' is nauw verbonden met het ToekomstMakers Model van de Radboud Universiteit, dat centraal staat in de duurzaamheidsstrategie van de universiteit. Dit model is een segmentatiemodel, waarin we binnen de studentenpopulatie van de Radboud Universiteit vijf typen studenten onderscheiden, elk met eigen waarden, ideeën en (onderwijs)behoeften met betrekking tot het leveren van een maatschappelijke, duurzame bijdrage. De Radboud Universiteit moet haar studenten op verschillende manieren stimuleren en ondersteunen in hun gewenste ontwikkeling tot gemotiveerde, maatschappelijk betrokken ToekomstMakers.

Door duurzaamheid te integreren in onderwijsprogramma's via de toolkit, brengt het project de ToekomstMakers visie tot leven. Het rust studenten niet alleen uit met de kennis van duurzaamheid als een wereldwijde uitdaging, maar ook met de competenties die nodig zijn om deze uitdagingen effectief aan te pakken. Deze aanpak zorgt ervoor dat studenten bewuste, verantwoordelijke individuen worden die bereid zijn om te leiden en te innoveren in een duurzamere wereld.

Vooruitkijkend opent het project de deur naar toekomstige workshops en initiatieven die het duurzaamheidsonderwijs verder kunnen verbeteren. Door deze principes te blijven integreren in alle aspecten van het onderwijs, kweekt de Radboud Universiteit een generatie van bewuste en proactieve leiders die klaar zijn om vorm te geven aan een duurzame toekomst, geheel in lijn met de doelen van het ToekomstMakers Model.

Ga naar de toolkit

Contactinformatie

De toolkit is ontwikkeld door het Comeniusproject 'Je bent nodig' van Prof. Dr. Edwin van Meerkerk, Dr. Elize de Mul, en MA Britt Broekhaus. De toolkit is Open Source publiek beschikbaar.

Meer informatie over het Comeniusproject