Famke Veenstra portret
Famke Veenstra portret

Jury 'blown away': Famke Veenstra wint Daniel Heinsiusprijs voor beste masterthesis politicologie

De Daniel Heinsiusprijs is de jaarlijkse prijs voor de beste masterthesis in Nederland en België, uitgereikt namens de Nederlandse Kring voor Wetenschap der Politiek NKWP en de Vlaamse Vereniging voor Politieke Wetenschappen VPW. Op het Politicologenetmaal in Maastricht werd vorige week bekendgemaakt dat deze prijs ex aequo is toegekend aan Ine Goovaerts (Antwerpen) en onze eigen Famke Veenstra.

Het is voor het eerst sinds 1995 en voor de tweede keer ooit dat deze prijs naar een politiek theoretische scriptie gaat; en voor het eerst sinds 2001 dat een Nijmeegse scriptie wint.

We citeren het juryrapport:

Famke Veenstra, Radboud Universiteit Nijmegen, discussieerde over hoe om te gaan met schadelijke kunstuitingen. Moeten ze verboden/gecensureerd worden om te voorkomen dat mensen schade ondervinden, of moeten ze geaccepteerd worden, vanwege de vrijheid van meningsuiting? Op basis van de politieke theorie van het kritisch republicanisme betoogt ze genuanceerd dat kunstuitingen niet gecensureerd moeten worden. Maar om te voorkomen dat bepaalde mensen worden gedomineerd, stelt ze voor dat mensen tegenwicht moeten kunnen bieden, "antikracht" tegen dominante kunstuitingen.


Volgens een jurylid verdiend Famke de Heinsius Thesis Prize 2024:

'De scriptie van Famke Veenstra was gewoon betoverend. "Ik werd van mijn stoel geblazen', zei een ander lid. Famke was in staat geweest een glasheldere argumentatie te schrijven, verfijnd en toch makkelijk leesbaar, ook voor buitenstaanders, door het effectieve gebruik van voorbeelden uit het dagelijks leven. Ze heeft een slim onderscheid tussen twee soorten schade uitgewerkt en toegepast, waarbij geen enkel aspect onbesproken is gebleven. Ze heeft letterlijk een meesterwerk geschreven.

Felicitaties voor Famke Veenstra en haar begeleider Marcel Wissenburg van de Radboud Universiteit Nijmegen.

De scriptie van Famke Veenstra is beschikbaar via Radboud Repository:  Art, Domination, and Antipower: A critical republican perspective on art’s capacity to harm (and to liberate).

Contactinformatie