Gebouw kamer van koophandel
Gebouw kamer van koophandel

KVK en Radboud Universiteit slaan brug tussen wetenschap en praktijk: Data als kompas voor betere dienstverlening

In een tijd waarin data de sleutel vormen tot innovatie en klantgericht werken, investeert Kamer van Koophandel (KVK) in datavaardigheid. Hoe zorgen we ervoor dat meer medewerkers datagedreven kunnen werken en data kunnen vertalen naar kansen om onze dienstverlening te verbeteren? KVK vond het antwoord bij de Radboud Universiteit.

KVK beheert verschillende registers, waaronder het Handelsregister, en verstrekt informatie en advies aan klanten en stakeholders. Data zijn een belangrijke bouwstof voor de organisatie. Om meer medewerkers op te leiden tot bekwame datagebruikers, klopte KVK aan bij Radboud Management Academy, een van de opleidingscentra voor professionals van de Radboud Universiteit. Directeur datastrategie Vanessa Visser en HRM-directeur Karolien van Lieshout vertellen hoe zij met de Radboud Universiteit tot precies de maatwerkopleiding kwamen waarnaar zij zochten. 

Voor welke uitdaging zochten jullie een oplossing?

Foto van Vanessa Visser KVK

Vanessa: 'We vinden het belangrijk dat niet alleen onze data-analisten en datascientists, maar ook andere collega’s goed begrijpen wat er allemaal in die data besloten ligt; dat ze inzichten uit die data kunnen filteren door er de juiste vragen bij te stellen en zo op het spoor komen van innovaties en verdere verbetering van onze dienstverlening. Vandaar dat we op zoek zijn gegaan naar een opleiding voor medewerkers die al wel met data werken, maar geen data-expert zijn. Onze vraag was er dus een naar meer kennis en inzicht.'

Meer kennis en inzicht en dan het liefst op maat? 

Foto van Karolien van Lieshout

Karolien: 'Precies. We hoorden goede verhalen van een oud-collega die nascholing had gevolgd bij de Radboud Universiteit, dus zo kwamen we in Nijmegen terecht.'
Vanessa: 'In gesprek met docenten Alex Aalberts en Egbert Philips merkten we al snel hoe goed de opleiding ‘Strategisch Toepassen van Data in Organisaties’ aansluit bij onze vraag. Óók omdat we kunnen meedenken over de invulling van het traject om de bestaande opleiding voor KVK op maat te maken. De grote onderwerpen die ook voor ons belangrijk zijn, zoals data-architectuur, dataprivacy en data-ethiek, zaten al in het programma; daar hebben we hooguit wat nuances in aangebracht. De specifieke toespitsing op onze KVK-praktijk ontstaat vooral tijdens bijeenkomsten. Als we iets essentieels te pakken hebben, bijvoorbeeld bij de bespreking van een casus, is er ruimte om daar langer bij stil te staan en dieper op in te gaan.'
Karolien: 'Dat de Radboud Universiteit een gerenommeerd instituut is, heeft overigens ook meegeteld bij onze keuze. Dat doet toch wat met de beleving van de collega’s die de opleiding mogen volgen, dat geeft een zeker gewicht. Op dit moment zit de derde lichting midden in hun traject.'

Dankzij de opleiding hebben we nu in de hele organisatie meer data-ambassadeurs: medewerkers die weten welke waarde we aan al onze data kunnen ontlenen als we er sámen slim en goed mee omgaan.

Hoe ziet het programma er in grote lijnen uit?

Karolien: 'Een groep van twintig KVK-medewerkers van verschillende teams en afdelingen volgt samen de opleiding. Al meteen bij de voorstelronde merk je hoe waardevol dat is. Collega’s leren elkaar kennen, horen waarmee de ander zich bezighoudt, hoe hun werk aan elkaar raakt, wat zij van elkaar kunnen leren en hoe zij elkaar kunnen versterken. Het programma bestaat uit vijf tweedaagse bijeenkomsten verspreid over vijf maanden. De aftrap en slotbijeenkomst zijn op locatie in Nijmegen; dan blijven we overnachten, waardoor de opleiding ook een teambuilding is. De andere dagen komen de docenten bij ons – maar niet ‘gewoon’ op kantoor. Daar maken we iets speciaals van.'
Vanessa: 'De collegesessies worden geleid door Alex en Egbert, onze hoofddocenten, en er komen gastdocenten langs om specifieke onderwerpen te presenteren. Gedurende de hele rit zijn Alex en Egbert ook onze begeleiders én uitdagers. Ze stellen kritische vragen en zetten ons constructief aan het denken over onze denk- en werkwijze. Dat doen ze erg goed; streng, maar vriendelijk en er mag zeker ook gelachen worden. Wat ik ook erg waardeer, is dat zij openstaan om van ons te leren. Zij zenden niet, maar stimuleren een wisselwerking tussen wetenschap en praktijk. Precies waar we op uit zijn.'

Wat zijn voor jullie de belangrijkste opbrengsten van deze maatwerkopleiding?

Vanessa: 'Allereerst dat onze deelnemers inzien dat een data science-vraagstuk niet begint bij de data-analist, maar bij de domeinkenner die een vraag, pijnpunt, uitdaging of wens signaleert. Wat is de vraag, wat is de onderliggende behoefte en hoe kunnen we daarin voorzien? We hebben hier allemaal een rol in en dankzij de opleiding hebben we nu in de hele organisatie meer data-ambassadeurs: medewerkers die weten welke waarde we aan al onze data kunnen ontlenen als we er sámen slim en goed mee omgaan. Verder vind ik de aandacht voor casuïstiek in de opleiding heel waardevol. Deelnemers – van al die verschillende teams en afdelingen – ontwikkelen met elkaar geweldige concepten voor innovatieve producten en verbetering van onze diensten. Die gaan we ook implementeren, wat én een mooie waardering voor hen is én een prachtige opbrengst voor de organisatie.'

Kun je een voorbeeld geven van een oplossing die jullie direct kunnen toepassen? 

Vanessa: 'Neem het next best action-concept. Dat is een datamodel om ons klantcontact te verbeteren. Op basis van een analyse van grote datasets voorspelt het model bijvoorbeeld: ‘Als een ondernemer belt over onderwerp X, heeft-ie zeer waarschijnlijk ook interesse in onderwerp Y.’ Zo’n model is niet per se nieuw, maar de absolute meerwaarde voor de KVK zit ‘m hierin dat de registerbeheerder en de data-analist elkaar nu weten te vinden, dezelfde taal spreken en elkaar voeden om tot dergelijke oplossingen en verbeteringen te komen.'

Zou je andere organisaties een samenwerkingstraject met de Radboud Universiteit aanraden? 

Karolien: 'Zeker. Het is ontzettend interessant, leerzaam en leuk om op te trekken met een kennispartner als de Radboud Universiteit. Om samen een brug te slaan tussen wetenschap en praktijk. Ik kan niet anders zeggen dan dat we elkaar voeden en versterken.'

Heb je interesse in een samenwerking of wil je meer weten over de maatwerkmogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op.

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Onderwijs voor Professionals
Thema
Kunstmatige intelligentie