Honderd deelnemende co-creatiecollega’s kwamen op dinsdag 25 maart bijeen in Van der Valk Hotel Veenendaal voor een divers programma van ontmoeten en ontdekken. Samenwerkingspartners konden niet alleen bijpraten over hun eigen co-creatieprojecten, ook kregen zij de unieke kans om persoonlijk kennis te maken met andere co-creatieteams. Benieuwd hoe dat eraan toeging? Bekijk hier de aftermovie:


Kruisbestuiving NOLAI-community bij eerste Meet-up
Werken in de driehoek van onderwijs, wetenschap en bedrijfsleven is één van de belangrijkste uitgangspunten van NOLAI. Tijdens onze allereerste Meet-up maakten de co-creatiepartners uit deze drie werkvelden nader kennis met elkaar en wisselden zij waardevolle ervaringen uit.
Ondernemend NOLAI
De middag was toegespitst op de bedrijven binnen de co-creatieprojecten. NOLAI-collega’s Martijn Luijks en Inge Volman lieten de deelnemers op interactieve wijze kennismaken tijdens een verkennende netwerkactiviteit. “Voor dit middagdeel waren alle bedrijven uit de co-creatieprojecten uitgenodigd. Daarnaast waren ook partners uit ons bedrijvenontwikkelprogramma aanwezig”, vertelt kwartiermaker bij NOLAI Martin Luijks.

Na de plenaire sessie splitste de groep zich op om deel te nemen aan een tweetal workshops: ‘Cyclische productontwikkeling’ en ‘Verkoopstrategie en marketing’. “Deze leerzame bijeenkomsten werden verzorgd door twee ervaren ondernemers bij EdTech Station, die veel kennis hebben van start-ups en scale-ups in Vlaanderen. Het was een uitgelezen moment voor de bedrijven om kennis uit de praktijk van collega-ondernemers mee te nemen uit deze workshops.”
'Uitgedaagd om echt na te denken over de impact van je product'
En dat gaf waardevolle inzichten, zo vertelt onderzoeker bij NOLAI Karcie Snoeijen: “In de workshop ‘Cyclische productontwikkeling’ werd je uitgedaagd om echt na te denken over de impact van je product, zodat je niet alleen focust op wat er minimaal nodig is om een goed functionerend product aan te bieden. Het vereist dat je continu reflecteert, zodat je op tijd evalueert of je op de goede weg bent.”
Ervaringen rijker
In de avond sloten ook de partners uit onderwijs en wetenschap aan bij het programma, en werd duidelijk hoe divers en rijk de diverse co-creatieteams zijn. Hun kennis en ervaringen namen de deelnemers mee naar vier workshops.

Biases in algoritmes
Iedereen heeft vooroordelen en ook algoritmes hebben die, vertelt teacher in residence Kilian Geryszewski in deze workshop: “Er was veel belangstelling voor dit onderwerp en dat doet goed. We stonden stil bij welke bias er bestaat in de verschillende co-creatieprojecten. Het mooie van deze bijeenkomst is dat je de verschillende perspectieven uit onderwijs, wetenschap en bedrijfsleven bespreekt. We hebben ieders stem kunnen horen en dat geeft stof tot nadenken om tot de volgende stap te komen.”

Tarotkaarten: in gesprek over ethische dilemma’s
Met behulp van The tarot cards of tech kregen de co-creatiepartners in korte tijd waardevolle feedback. Teacher in residence Lilian Vrolijk zat de sessie voor: “De deelnemers hoorden van elkaar wat er speelt in de diverse teams en namen de ervaringen en tips mee in hun eigen co-creatieproject. De tarotkaarten gaven je een bepaalde rol, zodat je snel een standpunt kon innemen bij de voorgelegde cases en dat bleek een hele prettige werkvorm te zijn.”

Design Based Research: methodiek voor co-creatie
Hoe doe je onderzoek voor NOLAI? En, hoe ga je met de wetenschappelijke kant van het co-creatieproject om? “Dit zijn abstracte vragen en in deze workshop kwam men in de kortste tijd tot de kern. Dat was erg mooi om te zien”, vertelt teacher in residence Laurens Runderkamp. “Bij de aanwezige projectdeelnemers zag je veel herkenning, toen zij uitwisselden welke uitgangspunten er zijn op het gebied van verschillende onderzoeksmethodes.”

Groow Toolkit, maak je plan van aanpak stap voor stap
Gefeliciteerd, de subsidie voor je co-creatieproject is toegekend door de stuurgroep! Maar hoe maak je nu die ‘roadmap to success’? Co-creatiemanager bij NOLAI Ramon Moorlag vertelt: “Tijdens onze workshop gebruikten we de Groow Toolkit om van projectvoorstel naar activiteitenplan te komen. Het is de uitdaging om dit op detailniveau uit te werken.” Een nuttige en interactieve bijeenkomst waar de tijd erg snel voorbijging. “Het was leuk om te zien hoe bevlogen de deelnemers waren en we moesten dan ook de sessie actief afkappen”, lacht Ramon.
In de slot-activiteit bogen de deelnemers zich over tien verschillende vragen over NOLAI, AI in onderwijs en co-creatie in korte 1-op-1-gesprekken: een laagdrempelige manier van kennisuitwisseling. Co-creatiedirecteur Kim Brandes blikt tevreden terug: “Onze NOLAI-community heeft een landelijke opgave: het creëren van AI-prototypes voor en mét het onderwijs. Tijdens deze Meet-up kwam deze community voor het eerst bijeen. Het was mooi dat de leden uit de driehoek van onderwijs, wetenschap en bedrijfsleven dan ook gelijk met elkaar in gesprek gingen. Dat gaf een mooie kruisbestuiving. Dit was de eerste Meet-up en zeker niet de laatste.”

Blijf op de hoogte
Wil je niks missen over de activiteiten van NOLAI? We sturen je graag geregeld een bericht over het laatste nieuws, bijeenkomsten, concepten, producten en meer.
Contactinformatie
- Organisatieonderdeel
- Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
- Thema
- Kunstmatige intelligentie, Onderwijs