Waarom heb je ervoor gekozen om deze stap te zetten?
‘Op deze faculteit lopen ontzettend veel bevlogen en goede docenten rond. Iedereen wil het beste onderwijs voor de studenten en zet zich daar voor in. Ik krijg er veel energie van om met collega’s samen te werken aan goed onderwijs. Ik vind het belangrijk dat we studenten goed opleiden. Daarbij moet je ook kijken naar het verdere carrièrepad van de student. Een aanzienlijk deel van de studenten wordt geen onderzoeker, dus het is belangrijk je te realiseren waar je de studenten voor opleidt en daar binnen het onderwijs rekening mee te houden.’
Wat wil je bereiken als vice-decaan onderwijs?
‘Het onderwijs op onze faculteit is heel goed. We hebben een persoonlijke aanpak, we bieden brede opleidingen aan. Ik ben echt onder de indruk van de kundigheid en gedrevenheid van alle docenten. Maar natuurlijk zijn er een aantal zaken waar ik me voor wil inzetten.
Allereerst zijn er een aantal ontwikkelingen die ik goed wil laten landen, bijvoorbeeld de nieuwe technologie-opleidingen die er aan komen. Ik wil hier graag een actieve rol in spelen, samen met de trekkers en onderwijsdirecteuren van de betreffende instituten. Ik ben enthousiast over deze verdere verbreding; onze universiteit staat ook bekend om het brede aanbod dat we hebben.
Verder wil ik me bekommeren om de studiedruk. Ik heb daar nu nog geen pasklare oplossing voor, maar ik wil me er graag in verdiepen en bij de studenten, commissies en de onderwijsprogramma’s nagaan wat er speelt. Ik ken nog niet alle onderwijsprogramma’s zo goed als die van biowetenschappen, dus ik zal eerst mijn kennis daarover bijspijkeren.
Daarnaast wil ik me bezighouden met het internationaliseringsdebat. Ik wil me er absoluut voor inzetten dat internationale studenten welkom blijven op onze faculteit. Vanuit de politiek is er druk om bacheloropleidingen in het Nederlands aan te bieden. Ik vind dat er echter voor een heel aantal van onze opleidingen een goede reden is om ze in het Engels te geven. We maken deel uit van een internationaal werkveld, en bovendien zie ik de meerwaarde van diversiteit in de studentenpopulatie terug in de colleges. Ik zou het erg vinden als we dat kwijtraken.
Tenslotte vind ik de aansluiting van het voortgezet onderwijs op de universiteit heel belangrijk. Met PUC of Science werken we daar goed aan. Wat ik ook een goed voorbeeld vind, is het Teachers in Residence programma dat ze bij de Faculteit Letteren hebben. Dat zou ik ook graag aan kunnen bieden op onze faculteit.
Genoeg zaken om aan te pakken dus, maar in de eerste periode zal ik vooral kijken en luisteren om de faculteit nog beter te leren kennen. ‘
Over Laura van Niftrik
Laura van Niftrik (1979) studeerde biologie aan de Radboud Universiteit. Ze promoveerde op een gezamenlijk project van de Radboud Universiteit, TUDelft, Universiteit Utrecht, en de Universiteit van Brisbane (Australië), op de Anammox-bacterie. Tijdens haar promotietraject werkte ze op alle vier de universiteiten. In 2009 startte ze als UD aan de Radboud Universiteit. Van 2016 – 2021 zat ze in het bestuur van het onderwijsinstituut Biowetenschappen. In 2021 startte ze in het bestuur van onderzoeksinstituut RIBES.
In haar huidige onderzoek werkt Laura van Niftrik ook nog met de anammoxbacterie, specifiek kijkt ze naar hoe deze bacterie ammoniak omzet naar stikstofgas en hoe we delen van dit proces wellicht kunnen gebruiken als toepassing voor de verwijdering, of omzetting, van stikstof. Ook werkt ze mee aan andere klimaat-gerelateerde onderzoeksprojecten (broeikasgassen) en medisch-relevant onderzoek in samenwerking met onderzoekers van het Radboudumc (malaria). Daarnaast verzorgt ze cursussen in de bachelor en de master van Biology.