Op het Cals College Nieuwegein maken ze zich zorgen over het niveau van leesvaardigheid bij leerlingen. Ruim een derde van de havo- en vwo-leerlingen scoort onder het streefniveau. Deze zorgelijke trend doet zich landelijk al langer voor. Het Cals College heeft de ambitie om in de komende jaren werk te maken van de teruglopende leesvaardigheid van leerlingen. Het is echter complex en arbeidsintensief om gepersonaliseerde leerroutes voor leerlingen effectief en efficiënt vorm te geven. Individuele leesvaardigheidsondersteuning komt langzaam van de grond, en slimme technologie zou hierbij van grote meerwaarde kunnen zijn.


Lekker leren lezen: de kick-off
Onlangs vond de kick-off van het co-creatieproject “Lekker leren lezen met AI” plaats in Groningen. In dit project onderzoeken Cals College Nieuwegein, Dia, en wetenschappers van de Universiteit Utrecht de vraag: Op welke manier kan slimme technologie zowel de leerling als de zaakvakdocent helpen om grip te krijgen op het verbeteren en ondersteunen van leesmotivatie en leesvaardigheid?
Gepersonaliseerde leesvaardigheidsondersteuning
In het onderwijsveld, zowel op de werkvloer als in de wetenschap, gonst het inzicht: geïntegreerd begrijpend lees- en zaakvakonderwijs bevordert de leesmotivatie. Maar hoe breng je dat goed in de praktijk? Het Cals College, Diataal en de Universiteit Utrecht zien mogelijkheden om met de AI-toepassing Leeswijzer.ai het proces van gepersonaliseerde leesvaardigheidsondersteuning en het monitoren op de voortgang daarvan voor docenten te vergemakkelijken.

Het kernteam bijeen
De kick-off van het project vond plaats in Groningen bij Dia, bekend van het adaptieve Dia leerlingvolgsysteem. De aanwezigen, vertegenwoordigers van de deelnemende school, wetenschappers van de Universiteit Utrecht en medewerkers van Dia, vormen samen het kernteam van het project. Diana Jonkman van Dia heette iedereen hartelijk welkom en opende de bijeenkomst. NOLAI’s Ramon Moorlag, die als co-creatiemanager betrokken is bij dit project, zorgde voor verse Limburgse vlaai uit zijn thuisprovincie. Vervolgens zette hij de aanleiding en doelstellingen van het co-creatieproject uiteen.
Perspectieven en verwachtingen
Moniek Schaars van de UU nam het voortouw in het duiden van de verschillende perspectieven. Ook bracht ze de invalshoeken vanuit verwachtingen, expertise en ervaringen samen in de gedeelde grond onder de missie van de projectgroep. Na een rondleiding en lunch was de beurt aan projectleider David van Alten. Hij nam de leden van de kerngroep mee in de verschillende vormen van AI. Onder zijn leiding werd er vervolgens in gemengde groepen nagedacht over wensen en dromen over de te ontwikkelen tool.
Sterke driehoek
Waar staan we over drie jaar? Over deze vraag werd in de koffiepauze nog verder gebrainstormd. Inzichten en ideeën werden vervolgens geanalyseerd en gecategoriseerd op basis van haalbaarheid en originaliteit. Projectleider David van Alten: “Tijdens de kick-off kreeg de belofte van een sterke driehoek onder het project vorm. Alle ingrediënten zijn daar om een vliegende start te maken. Op naar een eerste prototype!”

Blijf op de hoogte
Wil je niks missen over de activiteiten van NOLAI? We sturen je graag geregeld een bericht over het laatste nieuws, bijeenkomsten, concepten, producten en meer.
Contactinformatie
- Organisatieonderdeel
- Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
- Thema
- Kunstmatige intelligentie