Joodse brieven en gedichten
In die projecten gaan scholieren aan de slag met verhalen die aansluiten op hun eigen belevingswereld. “Door samen met vo-docenten en leerlingen het lesmateriaal te ontwikkelen, komen we erachter dat scholieren het belangrijk vinden om te leren hoe je je kunt verzetten tegen onderdrukking en Holocaustontkenning”, zegt projectleider Sars. “In Drillingsberichtemaken leerlingen daarom bijvoorbeeld kennis met de inspirerende Duits-Joodse zusjes Helly, Beate en Maria Oestreicher.”
De vader van die zussen stuurde tussen 1937 en 1943 brieven naar familie waarin hij het leven van zijn dochters beschreef. Hoewel hun verhaal zich afspeelt tijdens de opkomende oorlog, staat vooral de persoonlijke ontwikkeling van de zussen centraal in de brieven. “Hun vlucht naar Nederland, hun deportatie en de dood van hun ouders is aangrijpend. Maar de meisjes overleven en worden succesvol als kunstenaar en wetenschappers”, vertelt Sars. “Ze laten hun veerkracht zien, dat spreekt leerlingen aan.”
In het project Todesfuge wordt gebruikgemaakt van een andere tekst van een Joodse auteur: het gedicht ‘Todesfuge’ van Paul Celan. Hij schrijft over de verschrikkingen van de Holocaust. Aan de hand van opdrachten analyseren leerlingen het gedicht en onderzoeken ze de samenhang tussen historische feiten en poëzie. Zo verdiepen de scholieren zich in de geschiedenis van de Jodenvervolging, maar worden ze ook gestimuleerd om een kritische eigen mening te vormen over belangrijke hedendaagse thema’s, zoals de gevolgen van discriminatie en de zin van herdenken. Bij dat laatste is een historische basis van groot belang: “Als je als leerling basiskennis hebt van het verleden en als je gebeurtenissen kan verklaren in de periode dat ze hebben plaatsgevonden, kun je situaties beter met elkaar vergelijken”, schrijft Van Vemde.
De lesmaterialen van Todesfuge en Drillingsberichte zijn te bestellen via het Radboud Pre-University College of Society (PUC). Marco van Vemde is Teacher in Residence Geschiedenis bij het PUC.
De module Drillingsberichte werd mede gemaakt door derdejaarsstudenten van de bacheloropleiding Duitse Taal en Cultuur. Je vindt meer informatie over deze opleiding via onderstaande button!
DUITSE TAAL EN CULTUUR