Foto door Guido Bosua
Benny Lindelauf staat bekend als auteur van kinderboeken en jeugdtheater. Hij debuteerde in 1998 met het boek Omhoogvaldag, een collectie van verhalen over een meisje dat omhoogvalt. Sindsdien sleepte Lindelauf diverse prijzen voor jeugdliteratuur in de wacht: het recente boek Hele verhalen voor een halve soldaat werd bekroond met de Woutertje Pieterse Prijs 2021 en de Zilveren Griffel 2021.
Dat betekent echter niet dat de auteur de studenten van Schrijven als een Schrijver dit jaar enkel kinderverhalen leert schrijven. ‘Het maakt niet zoveel uit of je voor een volwassene of een kind schrijft, want de elementen blijven hetzelfde,’ legt Lindelauf uit. ‘Een verhaal bestaat altijd uit dezelfde componenten. Je hebt een hoofdpersoon, je hebt een conflict, en je hebt een stijl waarin je het verhaal opschrijft. Dáár heb ik het met de studenten over.’
Werken met studenten
Hoewel lesgeven niets nieuws is voor de schrijver – hij gaf eerder schrijfcursussen aan onder andere mensen met een verstandelijke beperking en allerlei verschillende leeftijdsgroepen – is het de eerste keer dat Benny Lindelauf voor een groep universitaire studenten staat. Dat bevalt hem tot nu toe heel goed. ‘De studenten zijn intrinsiek gemotiveerd, daar hoef je niets voor te doen,’ vertelt hij enthousiast. ‘De kans is groot dat hier het talent van de toekomst tussen zit en dat ik straks denk: “Die heb ik nog als student gehad!”’
Toch is het voor sommige masterstudenten even wennen om creatieve teksten te schrijven, in plaats van academische stukken vol voetnoten en wetenschappelijke onderbouwingen. Lindelauf: ‘Ik bevraag studenten op hun verbeelding en fantasie, op hun binnenwereld. Ik ben niet zo geïnteresseerd in de objectieve, academische wereld. Dat kan voor studenten bevrijdend zijn, maar misschien ook wel een beetje onrustig maken.’
Schrijven met belang
Lindelauf wil de studenten dan ook uitdagen om buiten hun veilige comfortzone te treden en op zoek te gaan naar het ‘gevaar’. Hij bedoelt daarmee niet dat er een onveilige situatie in de collegezaal moet ontstaan, maar dat studenten het gevaar in zichzelf moeten opzoeken. Lindelauf: ‘Zoek een personage op voor wie je je zou schamen of voor wie je bang bent. Ik denk dat de kans dan het grootst is dat je bij iets van jezelf uitkomt dat voor jou belang heeft.’
En dat is nou precies wat de schrijver de studenten mee wil geven: dat ze iets schrijven dat voor hen van belang is. ‘Het gaat uiteindelijk niet om het perfecte verhaal, maar om het proces. Ik heb liever dat je de mist in gaat op technisch vlak maar op inhoudelijk vlak iets aanraakt waarvan je denkt: dit doet er voor mij écht toe,’ zegt Lindelauf. Dat is immers ook hoe de schrijver zelf het liefste zijn verhalen schrijft. ‘Als een verhaal zich te makkelijk schrijft, word ik achterdochtig. Dan is er geen belang.’
Ben je geïnteresseerd in de cursus Schrijven als een Schrijver? Elk jaar wordt de cursus gegeven door de Writer in Residence van dat jaar. Het vak maakt onderdeel uit van de master Letterkunde. Je vindt meer informatie over deze opleiding via onderstaande button!