‘Mijn onderzoek richt zich op de vraag hoe kinderen en jongeren nieuws consumeren in het razendsnel veranderende medialandschap en wat nieuwsproducenten kunnen doen om hen beter te bereiken,’ aldus Kleemans. ‘Daarnaast onderzoek ik hoe we kinderen en jongeren kunnen stimuleren (empoweren) om kritische, verantwoordelijke nieuwsconsumenten te worden. Bijvoorbeeld door hen te leren nepnieuws te herkennen en beter leren omgaan met heftig nieuws.’
Kleemans combineert haar onderzoek in de communicatiewetenschap met onderzoek naar hoger onderwijs, onder andere op het gebied van studentenwelzijn en de persoonlijk-professionele ontwikkeling van studenten. ‘Zo hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan het versterken en toekomstbestendig maken van het hoger onderwijs.’
Over Mariska Kleemans
Kleemans (Naarden, 1985) behaalde in 2006 een dubbele bachelor in de Communicatiewetenschap en Onderwijskunde aan de Radboud Universiteit, en studeerde in 2007 af met een research master Social and Cultural Science. In 2013 promoveerde ze met een proefschrift getiteld ‘Arousing Television News: Concept, Causes, & Consequences. Daarin onderzocht ze sensatie in het televisienieuws, en de effecten daarvan op onder andere het kijkplezier en de herinnering van het nieuws.
SIndsdien is ze verbonden gebleven aan de Radboud Universiteit. In 2016 werd ze universitair docent, in 2020 universitair hoofddocent. Haar focus lag daarbij vaak op het onderwijs, met veel aandacht voor onderwijsinnovatie. Zo was ze actief voor het Teaching & Learning Center van de universiteit, en bestuurslid van het landelijke ComeniusNetwerk. In 2018 ontving ze de Senior Comenius Fellowship voor een project om een leerlijn persoonlijk-professionele ontwikkeling te implementeren in het onderwijs. Sinds 2022 is ze tevens onderwijsdirecteur van het onderwijsinstituut Sociale Wetenschappen.