In haar academische carrière laat Melanie Schiller zich motiveren door een nieuwsgierigheid naar de relatie tussen populaire muziek en de samenleving, en naar de politieke functies van muziek. Of het nu gaat om onderzoek naar Duitse populaire muziek en nationale identiteit, muziek en de mainstreaming van populistisch radicaal rechts in Zweden, of haar huidige onderzoek over muziek, democratie, polarisatie en protestbewegingen, volgens Schiller is het duidelijk dat muziek een krachtig medium is om niet alleen politieke ideeën uit te drukken, maar ook politieke transformaties vorm te geven. Schiller: ‘In mijn nieuwe functie als hoogleraar Contemporay Media Cultures aan de Radboud Universiteit is het mijn missie om onderzoek op het gebied van culturele studies en politieke wetenschappen te verbinden met maatschappelijke partijen om samen urgente uitdagingen aan te pakken.’
Over Melanie Schiller
Melanie Schiller (Düsseldorf, 1981) begon haar academische carrière aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze in 2007 de research master Media Studies afrondde. Ze deed aan diezelfde universiteit promotieonderzoek naar Duitse populaire muziek en naoorlogse nationale identiteit en vervolgde haar wetenschappelijke loopbaan aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daar was ze tot eind 2023 universitair docent Media Studies and Popular Music.
In haar academische loopbaan ontving Schiller verschillende beurzen en subsidies, waaronder voor een groot internationaal onderzoeksproject in 2019 - Popular Music and the Rise of Populism in Europe (Volkswagen Stiftung), waarin Schiller en collega’s de rol van muziek in de mainstreaming van het populisme in Europa onderzochten. Als reactie op de uitdagingen die de Covid-crisis met zich meebracht, vroegen Schiller er collega’s met succes aanvullende financiering aan om de focus van het project te verbreden en de veranderende politieke en culturele dynamiek te onderzoeken die voortkomt uit nieuwe populistische coalities binnen Covid-gerelateerde protestbewegingen.