Hoe ben je hier terecht gekomen?
“Ik ben opgegroeid in Bolsward te Friesland. Daarna woonde ik in IJlst , waarvandaan ik naar de middelbare school in Sneek ging. Na de middelbare school ging ik op kamers in Groningen.”
“In Groningen studeerde ik Fiscaal Recht. Ik werkte daarna bij Deloitte als belastingadviseur, dit was me te veel denkwerk en te weinig concreet. Ook miste ik de interactie met anderen, het sociale aspect. Eerder had ik een zomervakantie gewerkt in een animatieteam op een Franse camping, dat lag mij wel. Na een gesprek met de studieadviseur hierover ben ik bij de PABO terechtgekomen, die studie kon ik versneld doen. Werken in het onderwijs beviel me beter, omdat ik hier vaker direct effect van mijn werk zag. Ik heb ongeveer tien jaar voor de klas gestaan.”
“Daarna wilde ik wat centraler in Nederland gaan wonen. Ik wilde niet in een grote stad wonen. Zo kwam ik in Elst terecht waar ik inmiddels alweer twintig jaar met veel plezier woon. Mijn samengestelde gezin bestaat uit twee kinderen van mij (elf en dertien) en twee kinderen van mijn vriendin (tien en twaalf), twee katten en twee honden.”
“Via een bekende kwam ik terecht op de rechtenfaculteit. Tijdens mijn werk als informatiespecialist in de rechtenbibliotheek geef ik Academische Vaardigheden aan eerstejaarsstudenten en help ik scriptiestudenten bij het zoeken naar literatuur. Tevens ben ik lid van het AIP. Daar help ik met vragen over auteursrechten of geef ik presentaties over het gebruik van teksten, afbeeldingen en video’s in onderwijs.”
Waar krijg je energie van?
“Buiten werk is dat vooral van het contact met vrienden, we ondernemen regelmatig uitjes. Daarnaast sport ik graag: ik speel voetbal en squash en ga regelmatig naar de sportschool.”
“Op werk krijg ik energie van het helpen van studenten. Als studenten bijvoorbeeld vastlopen bij het zoeken van bronnen voor hun scriptie, kan ik ze hierbij ondersteunen. Het doet me goed als ze daarna aangeven weer verder kunnen.”
Waarom blijf je hier hangen?
“Omdat ik onderwijs geven en het adviseren van mensen hier kan combineren met rechten. Ook kan ik hier bezig zijn met onderwerpen die ik interessant vind, zoals vraagstukken over auteursrechten. Kijk bijvoorbeeld naar ChatGPT, dit wordt steeds meer gebruikt. Welke auteursrechtelijke aspecten spelen dan een rol? Ik vroeg mijn zoon laatst of hij dit programma ooit had gebruikt, waarop hij vertelde dat ChatGPT een deel van zijn werkstuk voor geschiedenis had geschreven. Daarna heeft hij met zijn groepje een aantal aanpassingen in het stuk doorgevoerd. Ik vond dit leuk om te horen. Middelbare scholieren weten dus ook van het bestaan van ChatGPT af en hoe ze deze tool kunnen inzetten. Hier ligt dus voor ons als onderwijsprofessionals een uitdaging om te kijken hoe we deze tool kunnen gaan gebruiken in het onderwijs”.
Wat is de belangrijkste les die je hier geleerd hebt?
“Dat je geduld moet hebben. Je plan moet vaak langs veel mensen voordat je beleid kunt doorvoeren, dit kan lang duren.” Lachend: “Ook het leren van de vele afkortingen binnen de Universiteit, zoals AIP, EA of KDC, kostte me wat tijd.”
Wat wil je studenten meegeven?
“Werk gestructureerd en geef niet te snel op. Kijk soms wat verder dan je neus lang is. Overal zit logica achter, probeer deze te vinden. En geniet van het leven en specifiek van je studententijd. Ik mis de vrijheid en het stappen met vrienden regelmatig.”