DEI commissie
DEI commissie

Met de DEI-commissie op weg naar een inclusieve cultuur

Na anderhalf jaar krijgt de DEI-commissie (Diversity, Equity and Inclusion) een nieuwe status. Ze wordt een officieel adviesorgaan met mandaat voor het faculteitsbestuur van de Faculteit  der Managementwetenschappen. Decaan Saskia Lavrijssen en commissievoorzitter Caroline Essers willen stappen zetten op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusie. ‘We wijzen niet steeds met het vingertje. Het gaat om hoe het beter kan.’  

Het belang van de commissie, die begin 2023 bottom-up is ontstaan, kan volgens Lavrijssen en Essers niet onderschat worden. De thema’s zijn urgent. ‘In mijn vorige functie schreef ik met een collega een column voor het Tilburgse universiteitsblad over diversiteit en kansengelijkheid in coronatijd’, vertelt Lavrijssen, die sinds 1 maart decaan is. ‘Vrouwen werden harder geraakt door de pandemie. Dat zie je vaker: bepaalde groepen hebben het tijdens crises zwaarder. Nu we met bezuinigingen te maken hebben, moeten we ervoor zorgen dat zulke groepen niet het onderspit delven.’

‘Niet alle studenten zijn mondig’

Essers merkt dat veiligheid niet vanzelfsprekend is op de universiteit. Sommige groepen voelen zich niet gehoord, of worden zelfs gediscrimineerd. ‘Dan moet je bijvoorbeeld denken aan de LHBTI-community of aan mensen met een moslimachtergrond. Maar ook studenten met autisme of adhd kunnen zich niet begrepen voelen. Dat zie je als docent niet aan de studenten af en zoiets komt nog niet altijd boven tafel. Het is bovendien een aanname dat alle studenten mondig zijn.’ Essers wil toewerken naar een inclusieve cultuur. ‘Waar iedereen zichzelf kan zijn en iedereen erbij hoort.’

Inclusive Classroom

In het nieuwe project Inclusive Classroom wordt onderzoek gedaan naar concrete instrumenten om sociale veiligheid en inclusiviteit in het onderwijs te vergroten. Er is een student-assistent aangenomen die studenten in focusgroepen, evenals andere belanghebbenden, gaat interviewen om te achterhalen waar ze tegenaan lopen en wat ze nodig hebben. Dit zal resulteren in een handboek met tools. ‘Bij werkgroepen zou het bijvoorbeeld kunnen dat bepaalde methodes toegepast worden zodat studenten gelijkwaardiger en prettiger met elkaar kunnen samenwerken’, zegt Essers. Andere samenstellingen van groepen kan soms al helpen. ‘Als je mensen vrij laat kiezen, gaan ze vrijwel altijd automatisch in homogene groepen bij elkaar zitten. In overleg met studenten kun je in Brightspace aanpassingen doen waardoor je groepen krijgt met meer diversiteit.’ 

Discussies over Gaza

Maar wanneer is een situatie onveilig en wanneer alleen oncomfortabel? Dat is een lastige kwestie. ‘Het is hoe dan ook van belang dat je kunt delen als je je niet fijn voelt’, zegt Lavrijssen. ‘We moeten in gesprek zijn met elkaar en als iemand iets uitspreekt hoef je je ook niet meteen aangevallen te voelen. Studenten en docenten kunnen van elkaar leren.’ De decaan zag dat ook in de discussies op de faculteit over Gaza. ‘Daar zijn veel meningen over, die vaak heel dicht bij het hart liggen. Dan gaat het erom hoe je met elkaar blijft praten. Er moet ruimte blijven voor verschillende visies en meningen vanuit verschillende culturele achtergronden.’ 

Uitgaan van iemands talent

Naast onderwijs is ook HR een pijler binnen de DEI commissie. ‘Bij het personeelsbeleid zijn we ons er steeds meer van bewust dat een schaap met vijf poten niet bestaat’, zegt Lavrijssen. ‘Iedereen heeft andere talenten. De een is een goede spreker, de ander een goede leider, weer een ander is sterk in onderzoek. We mogen meer uitgaan van iemands talent.’ Er wordt gelet op ontwikkelingsmogelijkheden en het geven van verantwoordelijkheden. Lavrijssen: ‘Als er vanuit de commissie feedback of advies op het beleid komt, ondernemen we actie.’  

Ook in het Engels

De derde pijler is communicatie. ‘Dan gaat het vooral om hoe je inclusief communiceert’, zegt Essers. Zo komt het af en toe nog voor dat alle uitingen voor een evenement in het Nederlands is. ‘Terwijl we veel buitenlandse studenten en medewerkers hebben. De communicatie moet altijd ook in het Engels beschikbaar zijn. Over zulke zaken denken wij als commissie mee.’ Dat betekent niet dat de commissie, ook bij de andere pijlers, steeds met het vingertje zal wijzen, aldus Essers. ‘We gaan telkens uit van het goede. Het glas is halfvol. Het gaat om hoe het beter kan en daar helpen we graag mee.’ 

Dat diversiteit, gelijkheid en inclusie leeft op de faculteit blijkt alleen al uit de aanmeldingen voor de functie student-assistent bij het project Inclusive Classroom. Essers: ‘Daar was veel animo voor. Dat zegt natuurlijk iets. Ik heb veel zin om hiermee aan de slag te gaan.’