Slinger van lampjes
Slinger van lampjes

Mirko Lukacs: “Technologie is niks als mensen het niet gebruiken”

Mirko Lukacs, vader van vier inmiddels studerende kinderen, is sinds 1 april 2023 innovatiemanager bij Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI).

Tijdens het opstarten werd al snel duidelijk dat er behoefte bestaat aan expertise rondom het opschalen van prototypen naar concrete producten voor de onderwijsmarkt. Mirko heeft die expertise, onder andere met e-learning innovaties vanuit de Universiteit Utrecht, en staat voor een mooie uitdaging.

Van prototype naar product

NOLAI start elk jaar 10 tot 15 co-creatie projecten op basis van concrete vragen uit de praktijk. Op school en in de klas onderzoekt het onderwijslab of, en in welke vorm AI de leraar en leerling kunnen ondersteunen bij het leerproces. Dat levert kansrijke prototypen op. Maar een prototype is nog geen product, en ook nog niet klaar voor grootschalig gebruik in de onderwijsmarkt. Mirko: “Daar zit nog een kloof, onder start-ups ook wel bekend als de valley-of-death”.

Verschillende routes naar de markt

Mirko: “In onze co-creatie projecten ontwikkelen we in drie jaar een concept, protoptype en valideren dit, belangrijk is om al vroeg te bedenken wat gebeurt er daarna? Je hebt niets aan technologie als mensen het niet gebruiken. Dat kan niet de bedoeling zijn. Uiteindelijk is het belangrijkste dat we scholen helpen, dat het echt landt in de klas, linksom of rechtsom. Op verschillende manieren willen we onze prototypen daarom opschalen. Dat vraagt tijd, deskundigheid én geld. Om dat te realiseren ziet Mirko verschillende aanvliegroutes…

Meer nodig dan start-ups

Mirko: “De meest voor de hand liggende route voor de lancering van nieuwe technologie is die van een start-up. In Nederland zijn we er fan van. We weten echter ook dat maar weinig van deze start-ups slagen, onder andere omdat de marktvraag vaak wordt overschat. Er blijkt dan toch geen behoefte aan de geboden oplossing, of men heeft er geen geld voor (over).  Juist daarom start NOLAI niet met wat technisch mogelijk is, maar zet zij de behoeften van de school en leraar centraal.”

Open innovatie

NOLAI kijkt voor de opschaling niet alleen naar start-ups, maar kiest bewust voor samenwerking en co-creatie met bestaande partijen om de onderwijsmarkt te vernieuwen. Mirko: “Van meet af aan werken we samen met allerlei spelers op de onderwijsmarkt. Zo werken we met scholen en wetenschappers, en ook met MKB-bedrijven, educatieve uitgeverijen en EdTech-aanbieders. Zij hebben niet alleen de know-how, maar ook de beheerorganisatie voor nieuwe producten met AI. Zij kennen de markt en dat vergroot de kans op succes.”

Ook een open source platform biedt kansen

Mirko ziet nog een kans om producten op de onderwijsmarkt te brengen. Eén waarin scholen zelf ook een rol kunnen spelen. “Ik ben erg gecharmeerd van de mogelijkheden van open leermiddelen en open source software. Zo wordt een tool als Moodle veel gebruikt voor de ontwikkeling van e-learning. Het is een open platform. Het werkt, het is gratis en iedereen kan vrij aan de software bijdragen. Ook deze aanvliegroute is het onderzoeken waard. Het zou mooi zijn als NOLAI hierin een voorbeeldrol kan vervullen”.

Op naar een NOLAI opschalingsplan

Het belang van verantwoordelijke AI in het onderwijs is evident, daar hoeft niemand scholen en overheden van te overtuigen. Het Nationaal Groeifonds heeft € 63 miljoen gereserveerd voor opschaling. Mirko: “Een mooie uitgangspositie om innovatie in de onderwijsmarkt te brengen. Begin 2024 wordt ons opschalingsplan ingediend bij de ministeries van Economische Zaken en OC&W”. Bij NOLAI hebben we er alvast alle vertrouwen in!

Nationaal Onderwijslab AI

Blijf op de hoogte

We sturen je graag geregeld een bericht over nieuwe bijeenkomsten, concepten, producten en meer. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief 

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Thema
Onderwijs