fietsen en wandelen op de campus
fietsen en wandelen op de campus

Mobiliteitsvisie helpt om duurzamere keuzes te maken

Op 3 december 2024 heeft het college van bestuur de mobiliteitsvisie van de universiteit aangenomen. Nathan Hooghof, adviseur mobiliteit bij Campus Development, vertelt wat de aanleiding is en waarom het belangrijk is dat dit visiedocument er nu gekomen is.

Nathan: ‘Tot nu toe was er geen visie over mobiliteit. Beslissingen over zaken als parkeren, logistiek en reizen naar de campus, werden genomen zonder overkoepelende visie. Het huidige visiedocument geeft weer waar de Radboud Universiteit voor staat in relatie tot de mobiliteit: Hoe willen we dat de universiteit voor iedereen bereikbaar is en blijft, wat willen we stimuleren en hoe gaan we dat doen?’

Flinke uitdagingen

‘Er zijn meerdere aanleidingen voor het opstellen van het visiedocument, maar duurzaamheid is een van de belangrijkste drijfveren. Met mobiliteit stoten we op de campus veel CO2 uit. Aangezien de universiteit haar eigen duurzaamheidsbeleid serieus neemt, moest ze hier dus ook wat mee gaan doen. Een andere concrete aanleiding is ‘Duurzaam Bereikbaar Heijendaal’. Daarin werken we samen met de gemeente en campuspartners. Er zijn flinke uitdagingen om de campus bereikbaar te houden. De stad Nijmegen groeit namelijk, er komen steeds meer mensen en arbeidsplaatsen. Maar voor auto’s komt er minder ruimte. De vraag is dus: hoe bieden we meer alternatieven aan om naar de campus te komen? Daarvoor zijn in ieder geval goede voorzieningen nodig en OV-verbindingen. De gemeente zal hierin een rol moeten spelen, maar wij zelf ook.’

STOMP-principe

In de visie staat het STOMP-principe centraal, dat is de volgorde waarop we de campus willen inrichten.  De letters staan voor stappen (wandelen), trappen (fietsen), openbaar vervoer, mobiliteitsdiensten (zoals deelauto’s) en privéauto. Met dit principe geven we meer prioriteit aan duurzame en actieve  vormen van mobiliteit. Nathan: ‘Het liefst zien we mensen met actieve mobiliteit reizen, met stappen en trappen. Mensen die in de stad wonen of tot 15 kilometer in de omtrek, zijn met de fiets of e-bike vaak ook sneller op de campus dan met de auto. Dit willen we stimuleren en daar alles voor inrichten. Op de campus zie je nu nog grote borden die aangeven waar je met de auto allemaal heen kunt gaan. Voor de fietsers is het daarentegen moeilijk om te vinden waar de fietsenstallingen zijn. Dat is precies het tegenovergestelde van wat we willen. En de Heyendaalseweg is een brede weg met veel ruimte voor auto, een busbaan en een fietsstrookje. We willen deze weg in de toekomst veel beter en veiliger inrichten voor de fietser. Dat deze heel goed begeleid wordt in de bewegwijzering en met goede, veilige fietspaden.’

fietsen op de campus

Hoe nu verder?

‘De visie gaan we uitwerken in beleid. Er komt niet één beleidsplan maar apart beleid voor verschillende onderwerpen als logistiek, parkeren en reiskostenregeling. Al deze zaken hebben een eigen ontwikkelingstempo. Voor fietsenstallingen is het bijvoorbeeld al heel duidelijk, het doel is om er meer van te hebben. Maar voor logistiek is het wat ingewikkelder. We weten dat we minder en ‘schonere’ vrachtwagens op de campus willen. Maar hoe gaan we dit doen en op welke manier? Gaan we bijvoorbeeld met venstertijden werken? Of laten we alles op één plek komen (HUB)? Dat zijn keuzes die we nog moeten maken. 
Dit geldt ook voor de reiskostenregeling, waarover we met HR in gesprek gaan, en over de parkeerregeling die we met de afdeling Facility Management gaan afstemmen.’

Duurzamere keuzes

‘Het is belangrijk dat de mobiliteitsvisie er is gekomen’, zegt Nathan. ‘De neuzen staan nu dezelfde kant op. De visie helpt de uitwerking naar beleid goed te maken; we weten nu immers wat de langetermijndoelen zijn. Met ons team van Campus Development willen we iedereen ondersteunen die met mobiliteit te maken heeft. Zo helpen we medewerkers en studenten om duurzamere keuzes te maken in mobiliteit. Dit geeft richting aan de campus van de toekomst en biedt een ieder de mogelijkheid om daar maximaal aan bij te dragen.’

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Campus & Facilities