Luca Consoli
Luca Consoli

Nieuw Onderwijsinstituut voor Inter- en Transdisciplinaire Educatie is startschot voor samenwerking

Na jaren van voorbereidingen mag hij nu echt van start: Dr. Luca Consoli is de kersverse directeur van het nieuwe Onderwijsinstituut voor Inter- en Transdisciplinaire Educatie, dat op 1 januari 2024 officieel is gestart. Wat houdt het nieuwe instituut in en wat gaat het teweegbrengen binnen de faculteit?

Transdisciplinariteit betekent kortgezegd dat er een wisselwerking plaatsvindt tussen academie en maatschappij. Waar we bij inter- en multidisciplinair onderwijs op verschillende manieren vanuit diverse academische richtingen naar een probleem kijken, is de kracht van transdisciplinair onderwijs dat er een brug wordt geslagen buiten de academie naar maatschappelijke partners.

Eigenlijk is het een paradox, aldus Dr. Luca Consoli: “We verwachten dat de toekomstige generatie onderzoekers inter- en transdisciplinair aan de slag kan, terwijl de meeste educatie nog steeds grotendeels monodisciplinair plaatsvindt.” Niet om te zeggen dat daar nog niets aan gebeurt binnen de faculteit; er zijn juist veel voorbeelden te vinden van multidisciplinair, interdisciplinair, en ja, óók transdisciplinair onderwijs. Maar met de komst van het nieuwe instituut krijgt dit type onderwijs nu een eigen bestuurlijke en hiërarchische plek binnen de faculteit. Luca Consoli: “De ingrediënten waren er eigenlijk al; we zijn een multidisciplinaire faculteit met meerdere onderwijsinstituten, maar toch met korte lijntjes en vele samenwerkingen. Dit nieuwe onderwijsinstituut geeft ons het mandaat om structureel aan de slag te gaan met onze visie op inter- en transdisciplinair onderwijs.”

Inter- & transdisciplinaire masters

Een uitstekend voorbeeld van inter- en transdisciplinair onderwijs, en tevens de eerste opleiding binnen het instituut, is de nieuwe geïntegreerde master Educatie in de Bètawetenschappen. Studenten leren hun bèta vak vanuit didactiek te bekijken en gaan vanaf dag één stage lopen bij een maatschappelijke partner; een middelbare school. 

En hopelijk volgt er binnenkort een tweede transdisciplinaire master; de nieuw op te starten “Science for Sustainability”, een samenwerking tussen FNWI en de Faculteit der Managementwetenschappen, waarin studenten met een wetenschappelijke blik aan de slag gaan met maatschappelijke uitdagingen omtrent duurzaamheid. 

Behalve de twee masters worden ook diverse faculteitsbrede cursussen toegevoegd onder de verantwoordelijkheid van het instituut. Denk aan vaardigheidscursussen en beroepsoriëntatie. 

Doelen

Als directeur ziet Luca Consoli voorlopig twee belangrijke doelen: het homogeniseren en herijken van de faculteitsbrede cursussen, en daarnaast de Educatieve Master beter in de markt zetten, gezien de grote maatschappelijke urgentie van het tekort aan bèta docenten. “Bij het homogeniseren van de faculteitsbrede cursussen bedoel ik zeker géén eenheidsworst te creëren”, benadrukt Luca Consoli. “We zijn eerst bezig met herijken: Hoe werkt het nu? Wat willen we? Wat kan beter? De belangrijkste gedachte daarachter vind ik ‘eenheid in verscheidenheid’, dus: vanuit een gezamenlijke visie ons onderwijs vormgeven, rekening houdend met de verschillende disciplines en de behoeften daarin.”

Wetenschap voor de toekomst

“Met dit instituut zetten we inter- en transdisciplinair onderwijs echt op de kaart, en zeker aan een natuurwetenschappelijke faculteit is dat uniek in Nederland. Het staat direct in lijn met de overkoepelende maatschappelijke missie van de Radboud Universiteit. Mijn droom zou zijn dat zo’n transdisciplinaire benadering een echte USP (unique selling point) wordt van ons onderwijs. Dat studenten vanuit heel Nederland zien; dáár kan ik me ontwikkelen tot de veelzijdige en grensverleggende wetenschapper die de wereld van morgen nodig heeft.”