Interdisciplinair onderwijs is een van de manieren waarop we studenten effectief kunnen laten kennismaken met andere perspectieven op een (maatschappelijk) vraagstuk. Bij interdisciplinair en transdisciplinair onderwijs worden traditionele grenzen doorbroken, zoals tussen verschillende opleidingen, vakgebieden of instellingen; wat nieuwe ideeën en innovatieve oplossingen stimuleert.
De tool is ontwikkeld door Marit Rensink, coördinator van het Radboud Teaching and Learning Centre. “Met interdisciplinair onderwijs leren we studenten vaardigheden die ze nodig hebben bij het aanpakken van complexe vraagstukken. Interdisciplinaire samenwerking leert je anders te kijken, je te verplaatsen in een ander en zo kom je tot vernieuwende, constructieve ideeën. Het geeft studenten inzicht en vertrouwen in hoe ze academische kennis kunnen toepassen. Met de ontwerptool wil ik docenten een handreiking bieden in het ontwikkelen van interdisciplinair onderwijs”, aldus Rensink. De ontwerptool is haar eindopdracht van de leergang onderwijskundig leiderschap.
De ontwerptool is overzichtelijk opgebouwd en dient als leidraad in het onderwijsontwikkelproces. Aan de hand van vijf opdrachten ga je nadenken over het doel van je onderwijs, pas je activerende leermechanismen toe en maak je effectief gebruik van bouwstenen voor interdisciplinair leren.
De tool is beschikbaar voor iedereen en is gratis te downloaden via de docentenwebsite van de Radboud Universiteit. Wil je tips of begeleiding in het toepassen van de tool, dan kun je contact opnemen met TLC [at] ru.nl