Wie rondliep op IPON, had al gauw in de gaten dat AI een hot topic is in het onderwijs. Het was het onderwerp van veel van de activiteiten: ChatGTP, AR, VR, maar ook mediawijsheid, digitale geletterdheid, en blended learning raken aan AI. Niet verrassend dus dat het afsluitende discussiepanel op donderdagmiddag ook over dit thema ging. De discussie ‘Generatieve AI en impact op onderwijs’ werd geleid door Barend Last, docent en expert op het gebied van AI en blended learning. Naast NOLAI’s Carla Haelermans schoven ook Jan-Wolter Smit van LessonUp en Wietse van Bruggen van Kennisnet aan.
NOLAI op IPON – Part II
Op 28 en 29 februari vond IPON 2024 plaats. Vakbeurs IPON is een landelijk evenement op het gebied van onderwijsinnovatie en ICT. Er was een breed aanbod aan lezingen, presentaties en workshops, en heel veel aandacht voor AI in onderwijs. Uiteraard was NOLAI ook aanwezig op IPON. Hoogleraar onderwijseconomie Carla Haelermans, bij NOLAI verbonden aan het focusgebied Pedagogiek en Didactiek, schoof aan bij het discussiepanel ‘Generatieve AI en impact op onderwijs’. Bekijk het fotoverslag hieronder.
AI als toverwoord?
“AI lijkt wel het toverwoord hier op IPON en in het onderwijs,” aldus de dagspreker die het panel aankondigde. Maar ook al is AI het nieuwe buzz-woord in onderwijs, dat zou niet de reden moeten zijn om ermee aan de slag te gaan. Carla: “Maar we moeten er wel iets mee. AI is er, leerlingen gebruiken het, dus we kunnen het niet negeren. Het wat, waarom en hoe van onderwijs wordt erdoor beïnvloed. Wel moeten we er goed over nadenken.” Barend: “AI is in your face. Er is duidelijk impact op onderwijs, maar wat is die impact precies?”
Onvolwassen technologie
De komst van AI in het onderwijs dwingt je om na te denken over de technologie, maar ook om je onderwijs te herevalueren, te veranderen en mee te bewegen. Hoe moet je als leraar bijvoorbeeld je toetsing aanpakken, nu leerlingen de weg naar ChatGPT hebben gevonden? Carla: “We moeten hier goed over nadenken. Wat is er te koop, en hoe zou ik dat als leraar zelf (complementair) in kunnen zetten? Maar ook, wat is de bredere impact, wat vind ik van deze technologie? Het is belangrijk dat we het gesprek voeren over de technologie.” Jan-Wolter: “We moeten in het onderwijs van een fraude-narratief naar een vertrouwen-narratief. En ook de instrumentele en ethische discussie moeten we voeren.” Wietse: “Het is een nog onvolwassen technologie, die moet je ook als zodanig behandelen. Daarom zijn initiatieven zoals NOLAI zo belangrijk.”
Stapje terug
Barend: "In het onderwijs vliegen de nieuwe technologieën ons om de oren, maar wat willen we nou eigenlijk? En hoe past AI daarin?” Carla: “Laten we een stap terug doen. We willen AI doordacht inzetten. Laten we vooral steeds voor ogen houden: Wat is het probleem? Wat probeer ik te bereiken of op te lossen? En is AI daarvoor wel de beste oplossing?” Wietse: “Het is belangrijk dat we dat gesprek blijven voeren, en van reactief naar proactief handelen gaan waar het gaat om innovaties in het onderwijs."
Blijf op de hoogte
Wil je niks missen over de activiteiten van NOLAI? We sturen je graag geregeld een bericht over het laatste nieuws, bijeenkomsten, concepten, producten en meer.
Contactinformatie
- Organisatieonderdeel
- Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
- Thema
- Kunstmatige intelligentie