Logo NRO
Logo NRO

NRO subsidie om te achterhalen wanneer en in welke vorm basisschoolleerlingen cognitieve vaardigheden toepassen bij het oplossen van digitale problemen bij programmering

Een animatie maken, een game ontwerpen of een website bouwen. Tijdens het programmeren leren kinderen cognitieve vaardigheden om digitale problemen op te lossen. Deze computational thinking (CT)-vaardigheden zijn opgenomen in de curriculumherziening van het Nederlandse primair onderwijs, mede omdat ze breed toepasbaar zouden zijn. Maar, klopt die veronderstelling eigenlijk wel?

Om daar achter te komen, onderzoeken Johanna van Schaik, Noortje Janssen en Ard Lazonder wanneer en met welke vorm van ondersteuning basisschool-leerlingen de CT-vaardigheden die zij leren tijdens programmeerlessen, het beste kunnen toepassen bij nieuwe programmeer- en rekenopdrachten. De resultaten dragen bij aan de vormgeving van efficiënt CT-onderwijs binnen het nieuwe curriculum.

Johanna, Noortje en Ard ontvangen binnenkort voor hun onderzoeksproject een NRO grant! Wij zijn trots op hun prestatie en willen hen hiermee van harte feliciteren!