Hero Image NOLAI x NOT2025
Hero Image NOLAI x NOT2025

Onderwijs, bedrijven en wetenschap ontmoetten elkaar op de NOT 2025

De NOT (Nationale Onderwijs Tentoonstelling) vindt om de twee jaar plaats in de Jaarbeurs van Utrecht. Zo'n 5.000 bezoekers uit het brede onderwijsveld treffen elkaar van dinsdag tot en met vrijdag en dwalen rond door hallen met stands en podia. Op dinsdag 21 januari gaf NOLAI invulling aan het programma van het EdTech College. In onze nabijgelegen stand konden bezoekers terecht om AI in onderwijs zelf te ervaren en het goede gesprek aan te gaan. We zinderen nog na!

NOLAI staat in het teken van de verbinding tussen onderwijs, bedrijfsleven en wetenschap. Deze driehoek stond dan ook centraal op het podium en in de vele ontmoetingen erna in de stand. Hoe dat eruitzag zie je in de aftermovie:

NOT workshop Generatieve versus educatieve AI

Generieke versus educatie AI

Teachers in residence Kilian Geryszewski en Annelies de Mol kregen de eer om de dag af te trappen. Aan een zaal vol leraren legden ze uit hoe belangrijk het is om onderscheid te maken tussen generieke AI en AI die speciaal is of wordt ontwikkeld voor het onderwijs. Kilian: "De techniek mag niet centraal staan. Het moet steeds gaan om de uitdagingen in het onderwijs: waar lopen leraren nu dagelijks tegenaan in de klas, en voor welk probleem biedt AI dan mogelijk een oplossing?"

NOT workshop Hoe overleef ik AI in onderwijs

Hoe overleef ik AI in onderwijs?

Terwijl het steeds drukker werd in de Jaarbeurs legden co-creatiemanagers Annelies Wiggers en Ramon Moorlag op het podium pittige vragen voor aan een panel van leraren en lerarenopleiders. Welke impact heeft AI nu op het onderwijs?

"Binnen onze sectie zijn we ontzettend hard aan het nadenken over de gevolgen van AI. Onze hele manier van uitvoeren, van lesgeven, huiswerkopdrachten geven staat op z'n kop."

Leraar en teacher in residence Puk van der Zwalum: "Binnen onze sectie zijn we ontzettend hard aan het nadenken over de gevolgen van AI. Onze hele manier van uitvoeren, van lesgeven, huiswerkopdrachten geven staat op z'n kop." Rianne van den Berghe, lerarenopleider iPabo: "Dat herkennen we helemaal. Er was eerst even een kleine paniek - help, wat moeten we met onze toetsen doen? Nadat toetsen zijn aangepast en hiervoor beleid is gemaakt, belanden we nu in rustiger vaarwater. Nu komen we bij de grotere, achterliggende vraag: wat willen we met AI in onderwijs?" Dat antwoord werd in drie kwartier niet gevonden, maar een levendig gesprek met ook Jochem Hiddink (HAN Lerarenopleidingen) en Bram van Mil (teacher in residence) werd het wel!

Keynote AI langs de meetlat

AI langs de meetlat

Ook Inge Molenaar, hoogleraar onderwijs en AI en wetenschappelijk directeur van NOLAI, stond op het podium van het EdTech College. Aan een zaal vol met mensen uit het bedrijfsleven (een opvallend detail) vertelde zij over de wetenschappelijke basis van waaruit NOLAI werkt zoals die ook in het magazine 'AI in onderwijs' van NOLAI terug te vinden is. Doorspekt met de laatste inzichten en met kleine voorproefjes van het co-implementatietraject dat NOLAI met partners uit het bedrijfsleven aan het opstarten is. Daarover in een volgend nieuwsbericht meer.

Workshop Samen slimmer

Samen slimmer!

Na het inzichtelijke verhaal van Inge Molenaar volgde Kim Brandes, directeur co-creatie bij NOLAI. Wat betekent multidisciplinair samenwerken nu in de praktijk? Wat levert die verbinding tussen scholen, bedrijven en wetenschappers in de praktijk op? Heleen Kamphuis vertelde bevlogen over haar co-creatieproject Efficienter wachten op de leraar bij Het Stedelijk in Enschede: "Je maakt gebruik van elkaars expertise. Zo levert het onderwijs onmisbare feedback, soms vanuit de leerling. Wetenschappers doen gedegen onderzoek naar wat je nodig hebt, evalueren het succes en werken vanuit bewezen methoden in plaats van een onderbuikgevoel. Tot slot zorgen bedrijven voor de snelle stappen om de AI-ondersteuning in de praktijk te brengen."

Onderzoeker Erica Schlatter en innovatiemanager Inge Volman bekeken het vanuit wetenschappelijk en bedrijfsperspectief: de belangen zijn dan wel verschillend, maar samen hebben we hetzelfde doel.

Panelgesprek Open vragen nakijken met AI

Open vragen nakijken met AI

Terwijl de NOT langzaam de dag afrondt, vindt op het EdTech-podium nog een laatste sessie plaats in een goed gevulde zaal. Wouter Jansen (teacher in residence) maakte samen met Joost Kruis en Eva de Schipper (CitoLab) en Nikki Peeters (docent biologie, Roncalli) inzichtelijk hoe AI het nakijken van open vragen kan ondersteunen. Nakijken is een tijdrovende klus, en voor veel leraren niet het leukste van het werk. Hoe fijn is het als AI dit kan ondersteunen! Maar, het gevaar bestaat ook dat de leraar essentiële informatie mist. Wouter: "Als een leerling invult 'mijn kat is dood', dan zal de AI dat negeren of als fout bestempelen. Voor leraren biedt het juist inzicht en een aanknopingspunt." 

Zoals door de hele dag en alle sessies bleek: AI in onderwijs vraagt om een doordachte aanpak.

NOLAI stand met Babelbeer

En ondertussen, in de stand...

Op een verder relatief rustige NOT was het een komen en gaan bij de stand van NOLAI. Na de workshops en lezingen bleek het een goede plek om na te praten en verder te verkennen. Verschillende co-creatiemanagers raakten in gesprek over de vraagarticulatiesessies van NOLAI. De Babel-beer kon worden bekeken (en soms geaaid), magazines en flyers vonden gretig aftrek. Het was een feestje vol bijzondere en waardevolle ontmoetingen!

Nationaal Onderwijslab AI

Zien we je snel weer?

Binnenkort vinden weer vraagarticulatiesessies plaats. Of kom naar de NOLAI Wrap-up op donderdag 26 juni 2025. Zet het alvast in je agenda en ontvang de uitnodiging via onze maandelijkse nieuwsbrief.

Volg de NOLAI nieuwsbrief

 

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)