'Ook ‘verkeerde’ keuzes kunnen heel leerzaam zijn'

Bart Kampschreur (30) startte zijn studieloopbaan als rechtenstudent. ‘Leuk, interessant, maar toch niet mijn ding.’ Rondsnuffelend bij een aantal bedrijven kwam hij marketing op het spoor. Hij volgde een NIMA-opleiding om te toetsen of zijn enthousiasme zou beklijven (ja!) en settelde zich in Nijmegen voor premaster en master Marketing. Sinds een paar maanden leidt hij een TikTok-label.

Verticale portretfoto van Bart Kampschreur

Ik weet zeker dat mijn moeder over twee jaar ook vol op TikTok zit 

 

Naam

Bart Kampschreur

Huidige functie

Directeur Vortex Agency

Vooropleiding

Master Marketing

Wat wilde je als kind worden?

“Ik las veel fantasyboeken en thrillers, speelde graag spelletjes en dan vooral online games. Het leek me vet om iets in die richting te gaan doen, maar had daar geen concreet idee bij.”

Je ging Rechten studeren.

“Ja, omdat ik ook erg van discussiëren en debatteren hield. Al was ik toen nog voornamelijk bezig met het proberen te winnen van de discussie, haha. Genuanceerd debatteren heb ik echt moeten leren.” 

Waarom stopte je ermee?

“Ik vond het een leuke en interessante studie, maar zag mezelf niet als jurist werken. Dat leek me wat stoffig en statig. Wat ik wel wilde, wist ik niet. Daarom ben ik mezelf toen als manusje-van-alles gaan verhuren; aan een boekhouder, een softwarebedrijf, een verkoper van telefoonkaarten. Familieleden met een eigen bedrijf hielpen me hierbij, bijvoorbeeld met de administratie en het factureren.”

Hoe kwam je op het idee om Marketing te gaan studeren?

“Bij een startup waar ik werkte, leerde ik iemand kennen die reclamecampagnes maakte voor bekende games. Ik vond die wereld zó interessant en zijn verhalen zó aanstekelijk … Met een NIMA-opleiding heb ik getoetst: is marketing echt iets voor mij? Dat was het. In Utrecht heb ik de minor Bedrijfseconomie gevolgd, in Nijmegen de premaster en master Marketing. Met die collega van toen heb ik trouwens altijd contact gehouden. Toen hij zijn eigen bedrijf begon, heb ik gelijk bij hem aangeklopt. Inmiddels werk ik al acht jaar voor hem.”

Welke wijze les heb je meegenomen uit je studietijd?

“Dat je niet bang moet zijn om eens iets uit te proberen. Mijn keuze voor Rechten bleek niet de juiste. Dat heeft me een jaar gekost, maar in die tijd heb ik alsnog veel nuttige kennis en skills verworven. Het was een super leerzame ‘verkeerde keuze’.”

Heb je iets gemist in je opleiding?

“Hoe functioneer je in een organisatie en in een team, wat wordt er van je verwacht? Dat kwam in mijn studie niet aan bod. Omdat ik naast mijn opleiding 20 tot 30 uur werkte, heb ik die ervaring op eigen houtje opgedaan. Maar het valt mij nu ook op: de mbo’ers die bij ons komen werken, weten veel beter dan de wo’ers wat er van ze verwacht wordt. Ze stellen vragen en weten van aanpakken.”

Je bent directeur van Vortex Agency, een TikTok-label dat reclamecampagnes ontwikkelt voor bedrijven. Wat doe je dan precies? 

“TikTok wordt steeds populairder en steeds meer bedrijven willen er ‘iets’ mee. Maar wat? Een commercial zoals ze gewend zijn om voor YouTube te maken werkt niet op TikTok. Je hebt geen tijd om de spanning langzaam op te bouwen. Mensen besluiten in minder dan drie seconden of ze blijven kijken. Wij helpen onze klanten met een creatief concept, zoeken daar eventueel influencers bij, schrijven het script, maken een pakkende video en zorgen dat die bij de juiste doelgroepen onder de aandacht komt. Dat zijn overigens niet alleen jongeren. TikTok gaat hard. Ik weet zeker dat mijn moeder over twee jaar ook vol op TikTok zit.”

Heb je een advies voor de studenten van nu?

“Maak je niet te druk om je punten. Een zeven of een acht, het maakt echt niet zo veel uit. Niemand vraagt je straks om je cijferlijst en er zijn zoveel andere manieren om je talenten te ontwikkelen. Ik heb zelf heel veel geleerd van mijn commissiewerkzaamheden bij Synergy. En van al het werken naast mijn studie – waardoor ik bovendien nooit stress had om geld. En dan nog een wijsheid die mijn ouders me mee gaven: je eerste baan krijg je, je tweede kies je zelf. Het hoeft niet in een keer raak te zijn. Als je goed oplet, zul je zien dat er allerlei kansen voorbij komen. Zie je een kans, laat dan van je horen.”

Tekst: Jolanda van den Braak