Eieren

Overtuigen in tijden van polarisatie: een eitje?

In april maakte supermarktketen Albert Heijn bekend dat bepaalde soorten vrije uitloop- en scharreleieren vanaf 2024 allemaal wit zijn. De reden? Witte eieren zorgen voor minder CO2e-uitstoot dan bruine eieren. In een advertentie legt Albert Heijn dit uit: ‘Dit komt doordat kippen die witte eieren leggen efficiënter omgaan met hun voer.’

Dat klinkt als een statement waar je goed mee kunt laten zien dat je als bedrijf duurzaamheid hoog in het vaandel hebt staan, maar waar mensen die niet zo veel met duurzaamheid op hebben, verder geen last van hebben. Op X (voorheen Twitter) leidt een dergelijke uitspraak tegenwoordig echter wel tot veel uitgesproken negatieve reacties.

Uit een groot deel van de reacties blijkt heel duidelijk wantrouwen, bijvoorbeeld als iemand stelt ‘Oftewel de witte eieren die nu veel goedkoper zijn, worden straks even duur als de bruine’. Of nog een stap verder, richting complotdenken: ‘Het verhaal klopt, maar wat ze er niet bij vertellen dat het Oekraïne legbatterij eieren zijn. Onze eigen boeren moeten maar failliet dan kunnen we ze later dubbel betalen uit Oekraïne.’ En een ander stelt ‘Ja ja, het zal.. Of kippen die witte eieren zijn gevaccineerd met mRNA ofzo, of witte eieren bevatten minder voedingsstoffen dan de bruine. Hoe dan ook zit er iets achter en dat heeft niets met klimaat of onze gezondheid te maken.’

Tweet met: 'Het verhaal klopt, maar wat ze er niet bij vetellen dat het Oekraïne legbatterij eieren zijn. Onze eigen boeren moeten maar failliet dan kunnen we ze later dubbel betalen uit Oekraïne.'
Tweet met: 'Ja ja, het zal.. Of kippen die witte eieren zijn gevaccineerd met mRNA ofzo, of witte eieren bevatten minder voedingsstoffen dan de bruine. Hoe dan ook zit er iets achter en dat heeft niets met klimaat of onze gezondheid te maken.'

Soms zijn de reacties nog feller en daarbij ook specifieker op Albert Heijn gericht: ‘Wat is dat eigenlijk voor een doodeng concern?’, ‘Allerhande veganmeuk en zelfs de eieren zijn niet meer veilig voor de klimaatdeugneurose van Albert Heijn. Deugen is belangrijker dan kwaliteit.’ ‘Nog even en AH beslist wat er op jouw tafel komt’ en ‘Ik blijf het bijzonder vinden dat zoveel mensen maar bij de AH boodschappen blijven doen’. 

Sommige kritische tweets over de witte eieren krijgen zelfs honderden reacties, veelal negatief over de supermarktketen of over de keuze voor witte eieren in verband met CO2-uitstoot. Albert Heijn wordt daar over het algemeen niet in getagd en reageert niet op de tweets. Het zal echter wel een kwestie zijn die de marketing- en communicatieprofessionals van Albert Heijn bezig heeft gehouden. En ook voor veel andere organisaties zal dit niet onbekend zijn: zelfs boodschappen die door veel mensen als positief worden gezein en waar je relatief weinig weerstand bij verwacht, kunnen leiden tot beschuldigingen, persoonlijke aanvallen en misinformatie. Als het helemaal tegenzit, wordt de organisatie aan de ene kant beschuldigd van bijvoorbeeld greenwashing (zich voordoen als klimaatbewust, maar eigenlijk handelen voor eigen financieel voordeel), terwijl andere twitteraars oproepen tot een boycot vanwege een ‘deugneurose’. 

Hoe kunnen organisaties nu het beste hun boodschap overbrengen, als zo veel verschillende – voorheen veilige – thema’s tot negatieve reactie leiden? En als die negatieve reacties toch komen, hoe kun je daar dan het beste op reageren? Daarover organiseert Radboud Kenniscentrum voor Retorica Peitho een workshop op 14 juni.

Lees meer en meld je aan

 

Geschreven door
dr. Y.F.M. Linders (Yvette)
dr. Y.F.M. Linders (Yvette)
Dr. Yvette Linders is Universitair docent bij het Centre for Language Studies en het Departement Moderne talen en culturen.